5 sätt att bli klimatsmart

Res som en tjej, ät som en tonåring och tänk som dina barn. Här är vår pyttelilla att-göra-lista för dig som vill leva klimatsmart.

1. Res som en tjej

Vilka reser mest klimatsmart i Sverige? Jo, kvinnorna. De flyger hälften så mycket som männen i tjänsten och åker 30 procent mindre bil. Tjejerna har också åkt mer kollektivt och kvinnorna har cyklat mest, men vad gäller cyklingen verkar männen äntligen ha kommit i kapp.

Vilket resande satsar då staten på? Bilen får den absolut största biten av infrastrukturbudgeten. Numera får flyget betala en skatt, om än en låg sådan. Cykeln däremot får mindre än en procent av kakan – fastän var tionde resa sker på cykel.

Orättvist och omodernt tycker vi. Det är dags för fler att resa som tjejer och för staten att satsa på det!

2. Ät som en tonåring

Enligt WWFs SIFO-undersökning Klimatbarometern 2020 uppger nästan fem av tio i personer åldern 18-29 år att de redan börjat äta mindre kött, kommer dra ner på sitt köttätande eller redan helt har slutat äta kött. Men många svenskar äter så mycket kött att det hotar både klimatet och folkhälsan, 2018 svarade 17 procent att de aldrig åt vegetariskt.

Så låt dig inspireras av en vegotonåring – frossa i godsaker från växtriket och trappa ned på kött och mejeriprodukter. Då har du som äter kött dessutom råd att köpa riktigt fint ekologiskt kött eller svenskt naturbeteskött, när det väl blir dags för en bit.

3. Sola som en tysk

Tyskarna är galna i solenergi. Italienarna och tjeckerna också. Vi borde inte vara sämre. Så sätt upp solceller på huset, garagetaket eller sommarstugan. Här kan du läsa mer om hur du gör för att vara med i solrevolutionen.

Eller låt solen komma in genom dina eltuttag istället. Skaffa el märkt med Bra Miljöval, så får du schysst el baserad på sol, vind och vatten. Dyrt? Absolut inte. Det kostar bara 60 kr mer för en genomsnittlig lägenhetsinnehavare att ha el märkt med Bra Miljöval. Per år!

4. Snåla som en smålänning

Låter det deppigt att snåla? Tvärtom, det är en lyckoinvestering. Forskning visar att människor som drar ned på överflödig konsumtion, efter att ha fått sina grundläggande behov tillfredsställda, känner sig lyckligare. Och just nu slösar den rika befolkningen så mycket med planetens resurser att vi står på vippen till klimatkaos.

Om nu myten om smålänningarna vore sann så är det dags att inspireras av deras sparsamhet. Så börja snåla. Med prylar. Med el. Med kläder du ändå blir less på nästa år. Med mat (vi svenskar slänger massor, istället för att äta upp den). Och bli lite lyckligare på köpet.

Tips på hur du vårdar, lagar och tar hand om de kläder och prylar du redan har hittar du på Fixagrejen.nu.

5. Lyssna på barnen

Det kan kännas härligt att leva i nuet. Att göra det som känns kul, bekvämt och enkelt i stunden utan att tänka på konsekvenserna. Att ta bilen istället för att cykla den där korta sträckan, att slänga mat som egentligen skulle kunna sparas, eller att köpa importerat kött som kanske är jättebilligt men som också kan ha bidragit till höga utsläpp.

Då kan det vara värt att tänka som barnen och ungdomarna i klimatrörelsen som skolstrejkar för klimatet. Runt om i världen demonstrerar de unga för sin rätt till en hållbar framtid utan katastrofala klimatförändringar. Vi vuxna borde se till att ge dem det!

Vill du driva på utvecklingen ännu mer?

• Gör klimatfrågan kokhet i sociala medier genom att dela och gilla inlägg om klimatet. Ett extra plus om du ser till att en politiker får nys om ditt engagemang.
  • Lite blyg? Ont om tid? Gå med i Naturskyddsföreningen så blir du uppbackad av Sveriges största och äldsta miljöorganisation med över 230 000 medlemmar. Vi granskar makten, skapar debatt och träffar svenska beslutsfattare varje vecka. Ju fler som är med oss, desto större tryck får vi.
  • Ännu mer tips på hur du kan vara med och trycka på för förändring hittar du här.
klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

Ge en gåva
Gillas av 1