Rulla med oss på cykeldagen!

Lördagen den 17 september är det dags att upprepa förra årets succé - Cykeldagen. En årlig nationell cykeldag, då vi kan ha kul med våra hojar, samtidigt som vi sätter tryck på politiker och sprider ordet om cykeln som en av framtidens klimatsmartaste lösningar.

Gör ett X - visa att du vill klimatmaxa politiken!
Artikel

Vi vill klimatmaxa politiken. En av pusselbitarna i en klimatmaxad politik är ordentliga satsningar på cykeln. Idag är cykeln undanskuffad i politiken, istället får bilen mest hjälp av staten. Vet du till exempel hur mycket av Sveriges infrastrukturpengar som går till cykelbanor? Inte ens EN procent! Ändå sker var tionde resa i Sverige på cykel.

Det här vill vi förändra. Vi vill cykelchocka Sverige! Därför anordnar vi en årlig nationell cykeldag, då vi kan ha kul med våra hojar, samtidigt som vi sätter tryck på politiker och sprider ordet om cykeln som en av framtidens klimatsmartaste lösningar.

Planera din cykeldag – här får du aktivitetstips!

Det är hög tid att börja planera årets cykeldag. Den 17 september, är det dags att CYKELCHOCKA Sverige! Som hjälp har vi sammanställt några förslag på aktiviteter nedan. Förutom aktivitetsförslag finns även material att beställa i form av quiz, infofoldrar, affischer och värvarmaterial.

1) Cykeldialog

Syftet med cykeldialog är att öka intresse för cykelfrågor i kommunen genom att skapa dialog mellan politiker och invånare om hur cykling fungerar i deras kommun. Man skulle kunna samla kommunmedborgares erfarenheter och förbättringsförslag av cykelinfrastruktur och få politiker att kommentera de samt berätta om kommunens framtidsplaner. Eller så kan man granska kommunens cykelplaner och skapa dialog kring dess resultat.

2) Cykla med politiker

Varför inte bjuda in politiker till en inventering av problematiska cykelvägar? Så att politiker får en konkret upplevelse av hur det är att cykla på orten. Vilka utmaningar finns och vad fungerar bra? Glöm inte att bjuda in pressen!

3) Cykelorientering

Anordna en cykelorientering för att inspirera kommunens invånare att börja cykla, samtidigt som kommunen ges möjlighet att visa upp sevärdheter. Håll en guidad tur med stadens/naturens sevärdheter: arkitektur, konst, kulturarv, naturområden, eller varför inte fågelskådning?

4) Cykeldemonstration eller cykelkarneval

Arrangera en cykeldemonstration med banners genom hela kommunen. Eller kanske en cykelkarneval?  Låt färgstarka kostymer, musik och glada leenden sprida budskapen!

5) Cykelquiz

Stå någonstans i kommunen och bjud in förbipasserande att delta i ett cykelquiz. Fixa priser genom att t.ex. komma överens med någon lokal cykelbutik.

Ni hjälper dem med reklam och de sponsrar er med cykelpumpar, hjälmar eller något annat till cykeln. Annars kan ni göra en insamling av gamla cyklar som ni lagar tillsammans på en cykelverkstadsworkshop, och sedan har ni cyklarna som priser till cykelquizen!

6) Filmvisning med Cykeltema

Låna en lokal eller samlas hemma hos någon och kolla på en cykelfilm tillsammans. Det finns massor av bra alternativ, t.ex. dokumentären Bikes vs Cars (2015), Ride the Divide (2010) eller The Flying Scotsman (2006).

7) Cykelfest

Uppmuntra till en matfest för cykeldeltagarna! Vad sägs om en matstafett på cykel – förrätt på en plats, cykla till nästa för varmrätt, och till nästa destination för efterrätten. Ny gruppering människor vid varje plats, så deltagarna får en rolig chans att lära känna varandra bättre. Låt deltagarna på förhand anmäla sig till Cykelfesten så anordnarna kan förbereda vart de olika cyklisterna ska ta vägen, eventuella allergier och dylikt.  Avsluta kvällen med att låta samtliga cyklister mötas upp på en gemensam fest!

Och här anmäler du dig!

Här rullade cykeldagen 2015:

Billesholm
Naturskyddsföreningen Söderåsen, Cykelfrämjandet Mörarpskretsen och Friluftsfrämjandet Söderåsen.
Kontakt: Birgitta Jönsson, bj-lbn@comhem.se

Båstad (OBS! 26 sep)
Kontakt: Pål Abrahamsson, bjk016501@bjarenet.com

Enskede (skola)
Kontakt: Tanja Skog, tanyaskog@hotmail.com

Falun: Debatt om hållbart resande
Kontakt: Maja Myrén, 070-282 91 54

Helsingborg
Kontakt: Sven Gustavi, svgu48@gmail.com, tel. 0701 706 421

Hörby: Invigning av cykelslingan Renässans
Kontakt: eva.grip@evagrip.se

Mora (OBS! 22 sep): Bikes vs Cars
Kontakt: Lillian Lundin Stöt, lillian.lundin@naturskyddsforeningen.se

Motala
http://motala.naturskyddsforeningen.se/program-2015/ https://www.facebook.com/motala.naturskyddsforening?fref=ts
Kontakt: Inger Rosenberg, 073-7299893

Norrköping
Kontakt: Ingemar Hillerström, ingemar.hillerstrom@naturskyddsforeningen.se

Omställning Järbo: Hela Järbo cyklar!
Kontakt: Liv Nilsson, liv.nilsson@hos.sandnet.se

Sigtuna: Cykeldag - Pimp your bike
Kontakt: Åsa Johansson, asalillian@hotmail.se

Skellefteå