Med stöd av Postkodlotteriet

Var med och skapa världens längsta blomsteräng

I takt med att slåtterängar och naturbetesmarker minskat kraftigt i Sverige har både ängsväxter och pollinatörer så som bin, humlor och fjärilar blivit allt färre. Nu är det dags att ta till vara på en ofta bortglömd yta, nämligen landets alla vägrenar.

Påbörjad vägkant
Blomrik vägkant
StartMål
379 km
302st
Antal blomrika vägkanter
379km
Total längd
621km
Kvar till målet

Så går det till

I projektet Världens längsta blomsteräng ska vägkanter till cykelbanor och bilvägar bli till paradis för biologisk mångfald. Tillsammans bildar Sveriges vägkanter en 600 000 kilometer lång sträcka. Målet är att minst 1 000 kilometer av dem ska bli blomrika.

Vi fokuserar på kanter längs mindre vägar som tillsammans kommer att bilda ett blomnätverk som utvecklar och bevarar den biologiska mångfalden. Vi kartlägger blomrika vägkanter, rensar bort invasiva arter, väntar med att slå vägkanterna tills efter blomning och tar bort gräsklippet efteråt.

Arbetet sker i hela landet – tillsammans  med privatpersoner, vägföreningar, kommuner och våra medlemmar.

En vägkant med en skylt med "världens längsta blomsteräng".

kom igång

Startpaket för att komma igång

Ladda ner vårt startpaket med allt du behöver för att komma igång med din vägkant. I startpaketet ingår bland annat en vägledning för inventering och skötsel av blomrika vägkanter, inventeringsprotokoll, mall för skötselplan och en artlista för hela Sverige.

webbinarium

Vårens webbinarium

Nu börjar vi ladda inför vår- och sommarsäsongens arbete med att öka mängden blomrika vägkanter runtom i landet. I april kör vi en kickoff genom att hålla tre webbinarier med goda exempel, tips för arbetet, vad är på gång framåt, diskussioner med andra deltagare samt en längre frågestund med projektets koordinatorer och sakkunniga.

Kom igång

Här hittar du guider, tips och information för att komma igång och bidra till Världens längsta blomsteräng.

blommande vägkant med bi.

Varför behövs det blomsterängar?

I takt med att slåtterängar och naturbetesmarker minskat har humlor, fjärilar och ängsväxter blivit allt färre.

Vägskylt, enskild väg.

Vilka regler gäller längs vägkanterna?

Tips och verktyg du behöver för att ta kontakt med rätt instans eller person för vägkanten du jobbar med.

Blommor, vägkant, blomrik, äng, bilväg, biologisk mångfald, väggren, trafik

Hur skapar man en blomrik vägkant?

En guide för dig som vill göra en helt vanlig vägkant till ett paradis för bin och andra pollinatörer!

Lush, Fresh, Agriculture, Traditional, Copy space, lie, lia, slåtter, gummistövlar, äng, avslaget gräs, gräs, ängens dag, slå gräs, hö,

Slåtter och uppsamling – så klipper du vägkanter

Här guidar vi dig i hur man anpassar skötsel och slåtter för att skapa blomrika områden.

Minst 1 000 kilometer ängsmark ska skapas

I Sverige har vi hela 600 000 kilometer vägkanter, av de vill vi göra minst 1000 kilometer till blomsteräng och på så sätt kvala in i Guinness rekordbok med världens längsta blomsteräng.

Världens längsta blomsteräng – om projektet, del 1

Nu är det dags att ta till vara på en ofta bortglömd yta, nämligen landets alla vägrenar. Se Ebba Werner, aktiv i Naturskyddsföreningen berätta mer.

16 feb, 2023

Världens längsta blomsteräng – om projektet, del 2

16 feb, 2023
Växter, Ängsblommor, Rödklöver, Klöver, Blomma, Blommor

Samlat material om blomrika vägkanter

Här hittar du samlat material som kan användas oavsett om du hittat hit som privatperson, tillhör en av Naturskyddsföreningens kretsar eller arbetar på en kommun.

Närbild på fröer.

Så samlar du vilda fröer

Att samla in och så fröer från vilda, lokala växter gynnar den biologiska mångfalden. Ta del av vårt helt nya material om vilda fröer – guider, rekommendationer och tips.

Lokala events, föreläsningar och möten om biologisk mångfald:

Kontakta oss

Behöver du hjälp, råd eller tips? Mejla oss gärna på blomsterangar@naturskyddsforeningen.se