Så blir du solrevolutionär i 5 enkla steg

Tyskland, Indien och Kina är inte de enda som fattat grejen. Solrevolutionen sprider sig just nu som en löpeld genom hela världen och i Sverige kan du nu få skatteåterbäring på överskottsel från egen produktion. Så varför inte haka på solcellsvågen? Följ vår enkla to-do-list, så kan du snart sola dig i glansen från dina solcellspaneler!

1. Jag bor i hus och vill göra min egen el. Hur kommer jag igång?

Det finns ett antal företag som erbjuder paketlösningar med finansiering och installation av kompletta solelsystem för småhus. På branschorganisationen Svensk Solenergis hemsida han du lämna en intresseanmälan och bli kontaktad av någon av deras medlemsföretag.

En bra sak att tänka på är att du kommer att producera mer el än du gör av med under sommaren, och för lite på vintern. Och därför är det bra att köpa av ett elhandelsbolag som också kan fixa ett bra avtal om att köpa din överskottsel. Elbolagen är tvungna att ta emot din el och normalt sett är det samma bolag som köper och säljer – därför kan du behöva byta elleverantör. Installationen tar en till två dagar.

2. Behöver jag bygglov?

Normalt krävs inte bygglov, men reglerna varierar så för att vara på den säkra sidan: kolla med din kommun. Ett exempel på en avgörande regel är att utrustningen helst ska följa fasad och tak, så om anläggningen vinklar ut från huset kan det behövas bygglovsprövning.

3. Borde jag skaffa elcertifikat?

Som producent av förnybar el är har du rätt att få elcertifikat vilket idag ger cirka 20 öre/kWh men det kan variera. Som mikroproducent är du berättigad till elcertifikat även för den solel du använder själv. Det behövs dock en särskild elmätare placerad direkt efter solcellsanläggning och ett årligt inmatningsabonnemang för att kunna utnyttja detta. Läs mer om elcertifikat här.

Ett problem har varit att det varit dyrt och krångligt för småskaliga producenter att ansöka om elcertifikat eftersom systemet är anpassat för större anläggningar. Det börjar dock dyka upp lösningar hos olika elbolag som hjälper sina kunder genom att köpa upp elcertifikat eller underlätta på andra sätt. Kolla med ditt elbolag.

4. Kan jag få bidrag?

Det finns olika typer av stöd till investering i solceller för mikroproducenter av solel. Läs mer om dem här.

Dels kan du ansöka om investeringsstöd till solceller. Investeringsstödet är begränsat och fördelas av länsstyrelserna, det har gjort att det uppstått kö för att ansöka.

En annan möjliget är att söka ROT-bidrag för installationen. Det kan dock inte göras samtidigt som investeringsstödet utan bara det ena bidraget kan sökas. Här kan du läsa mer om det.

Alla mikroproducenter har även rätt till skattereduktion på 60 öre/kWh för den överskottsel som matas ut på nätet. Mer information hittar du hos Skatteverket.

Om du säljer överskottsel är den ersättning du får från elhandelsföretaget och elnätsföretaget momspliktig och du måste därför vara momsregistrerad.

5. Men hallå, jag bor ju i lägenhet!

Ännu så länge omfattar den nya lagen bara villaägare. Men du som bor i lägenhet kan köpa solel ändå genom att välja Bra miljöval-märkt el där solel ofta ingår i mixen. Bostadsrättsföreningar och hyresvärdar får inget ROT-avdrag men även dessa får nu skattereduktionen på upp till 20 % som gäller för privatpersoner. Skulle du ha ett fritidshus kan du sätta upp solceller där på samma villkor som villaägare.

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 224 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.