5 enkla tips för grönaste påskhelgen

I påsk kan du äta potatis som sprider kemikalier i svenska vatten, lax med ett smutsigt förflutet eller ägg från höns som aldrig sett dagsljus. Eller så gör du tvärtom. Det är nämligen riktigt lätt att fira en påsk som är glad för både naturen, djuren och dig själv. Här är fem enkla saker att tänka på.

Ekologiska ägg från höns som fått uppleva dagsljus och frisk luft.

Foto:

Sofia Runarsdotter

1. Ekologiskt – om hönan själv får välja

Under påsken frossar vi i ägg. Men visste du att de flesta höns aldrig fått uppleva dagsljus? En höna mår bra av att strosa omkring och picka i marken på jakt efter mat. De vill äta gröna växter, maskar och annat som de hittar själva. Det får hönsen på KRAV-märkta gårdar. De får också foder som är helt naturligt och ekologiskt. Och om hönan själv får välja så väljer hon faktiskt ekologiskt foder framför besprutat. Jepp, det finns studier som visar detta.  Det finns också studier som visar att höns som får ekologiskt foder återhämtar sig snabbare från sjukdomar, jämfört med de som ätit besprutat foder.

Höns som inte lever på ekologiska gårdar får i de flesta fall aldrig gå utomhus. De föds upp på bland annat soja, som är extremt hårt besprutad och leder till svåra miljö- och hälsoproblem i exempelvis Brasilien. Sojaodlingarna är en av de största orsakerna till att Amazonas regnskog huggits ned. Det slipper du alltså bidra till genom att välja ekologiska ägg.

2. Sill är fina fisken – men håll koll på laxen

Sillen gör sig finfint på påskbordet. Den är god, billig, innehåller inte höga halter gift och är inte på väg att utrotas. Och till skillnad från rovfiskar som lax - som glufsat i sig flera kilo annan fisk under sin livstid - har sillen mest ätit plankton. Därför spar du på havets resurser genom att välja sill.

Laxen är också populär på påskbordet, men här gäller det att välja rätt. Många vilda laxbestånd är illa ute och innehåller på tok för höga miljögiftshalter. Vil du ändå köpa vild lax – köp MSC-märkt. Den odlade laxen är inte problemfri den heller. Norsk odlad lax är uppfödd på fiskmjöl som består av stora mängder vild fisk från länder som Peru, där fiskmjölsindustrin tömmer haven på liv. Dessutom sprider den odlade laxen parasiter som dödar den vilda norska laxen.  Välj därför miljömärkt odlad lax – så slipper du lax med ett smutsigt förflutet. KRAV-märkt odlad lax brukar finnas i diskarna på välsorterade matbutiker. Lite dyrare? Javisst, men lax är lyx, så passa på att njuta under påsken.

På sina håll i landet är även ålen poppis till påsk. Men ålen kan du glömma. Den är på randen till utrotning, så låt den simma vidare istället för att serveras till påskmiddag.

3. Ekologiska knölar för ett renare Sverige

Potatis är en av de mest besprutade grödorna i Sverige. Och kemikalierna stannar inte på potatisåkern. De sprids vidare med vinden och vattnet. Visste du att till och med vårt dricksvatten innehåller rester av bekämpningsmedel som används i jordbruket? Genom att välja ekologisk mat i allmänhet - och ekologisk potatis i synnerhet – gör du alltså en stor miljöinsats.

4. Vego - den goda gröna trenden

Att njuta av mer färgsprakande mat och dryck från växtriket är det absolut viktigaste du kan göra för att planeten. Och för dig själv! Visste du att mer vego på tallriken betyder minskad risk för fetma, diabetes, högt blodtryck, hjärt-och kärlsjukdomar och vissa former av cancer? Låt därför påsken bli både god och hälsosam. Planeten kommer tacka dig!

5. Finaste påskpresenten - bli medlem

Överraska din bästis, mamma eller tonårsunge med ett medlemskap i Naturskyddsföreningen. För dina 24 kr/mån pushar vi politiker, fixar ekoboom och peppar fler människor att rädda planeten. Lägg ett medlemskap i påskägget genom att klicka på gröna knappen nedan:

Ge bort ett medlemskap

Ge bort någonting riktigt fint – ett medlemskap i Sveriges största och äldsta miljöorganisation. I medlemskapet ingår även en prenumeration på tidningen Sveriges Natur.