6 sätt att slippa bottenmåla

Varför fortsätter så många att bottenmåla sina båtar när det inte behövs?

Artikel

Visst är havstulpaner och alger som sätter sig på båtbotten ett problem. De gör att båten går långsammare och drar mer bränsle. Det vanligaste sättet att slippa dem är att måla botten med giftig färg. Färgen släpper ifrån sig farliga kemikalier som havstulpaner och alger inte gillar. Efter ett tag har nästan alla farliga kemikalier hamnat i vattnet. Gifterna sprids och skadar både djur och alger. Och det sjuka är att om båten ligger i Östersjön eller i någon insjö är det helt onödigt att måla. Det finns flera andra sätt som är enklare och bättre om du vill slippa havstulpaner, alger och farliga kemikalier. Kolla in den här filmen och sprid den:

1. Kör in båten i en borsttvätt – enkelt och billigt

Faktum är att det bara tar ca 15 minuter att tvätta en båt som är 20-25 fot och du kan tvätta den flera gånger för samma peng som det kostar att måla den.

2. Tvätta för hand – det är inte så jobbigt som du tror

Ta hjälp av ”Havstulpanvarningen”, det är en kostnadsfri sms-tjänst som talar om när havstulpanerna kommer till ditt vatten. När de just har satt sig är de lätta att skrubba bort. Dra upp båten, ta ett dopp med borsten, lej ut jobbet till ungdomarna i hamnen… Eller lyft och högtryckstvätta!

Sms:a ”havstulpan start” till 711 20 om du vill anmäla dig.

3. Skaffa en ultraljudssändare – funkar även på västkusten

Ultraljudsvågor sänds ut längst skrovet och gör att havstulpaner och sjögräs inte trivs, inte ens på västkusten. Funkar bra på plast, aluminium och stålbåtar.

4. Ta upp båten – effektivt och säkert

Dra upp båten på land eller på en trailer när du inte använder den. Eller så kan du satsa på en båtlift. Med båten ovanför vattenytan är båtbotten alltid ren och du behöver inte oroa dig för stormar och höga svallvågor.

5. Lägg ut en skrovduk – ingenting kommer växa

Kör upp båten på duken vid din bryggplats. Skiktet mellan duken och skrovet blir så närings- och syrefattigt att ingenting kan växa här. På hösten tar du upp duken och spolar av den.

6. Byt salt mot sött – havstulpaner dör i sötvatten

Kör in båten i sötvatten just när larverna börjar sätta sig fast i ditt område. Ligg kvar ett par dagar och säg bye bye till havstulpanerna.

Äntligen! Nu slipper du bottenmåla. Spar pengar, slipp besväret, rädda naturen och bli av med havstulpanerna och algerna. Så här gör du:

Läs mer i broschyren 6 sätt att slippa bottenmåla

Tillsammans med Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna driver Naturskyddsföreningen projektet "Ren båtbotten utan gift". Syftet med projektet är att minska användandet av giftiga bottenfärger och istället få folk att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.