8 tokigheter med svenska resor som går att fixa

En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från transporterna – hur är det möjligt? Jo, på grund av åtta riktigt skeva systemfel. Som tur är har vi lika många lösningar!

Artikel

Tyvärr finns det ingen universallösning för att minska transportutsläppen. Istället handlar det om ett pussel med många viktiga bitar som tillsammans skapar ett hållbart transportsystem. Vi har identifierat hela åtta stycken rejäla systemfel som ökar utsläppen, men också åtta stycken lösningar.

Klimatförändringarna är redan här och för att snabbt få ned utsläppen kan vi inte vänta på bättre tider. Dags att lägga i en högre växel i klimatarbetet! Här är problemen, politiker:

1. Fritt fram för fuskande storstadsbilister

Vissa saker är dumma. Andra saker är trippeldumma. Som det svenska reseavdraget. Det skapades för att gynna människor på landsbygden, men används mest av manliga höginkomsttagare i landets storstäder. Dessutom fuskar mer än var tredje person som får reseavdrag. Reglerna är nämligen utformade så att Skatteverket knappt kan avslöja fusket. Och så bidrar reseavdraget rejält till ökat bilåkande och ökade koldioxidutsläpp. Just det – trippeldumt.

Om reseavdraget istället såg ut som i Norge eller Danmark skulle fusket i princip upphöra och därmed skulle skatteintäkterna öka med två miljarder. Där är avdraget enbart baserat på avstånd och det spelar ingen roll hur du väljer att resa. Om Sverige också inför ett avståndsbaserat avdrag skulle trycket på storstädernas bilvägar lätta och koldioxidutsläppen minska. Och som pricket över i:et skulle fler må bättre av lite vardagsmotion till och från busshållsplatser och tågstationer. Så mycket win!

2. Fullt ös med jobbilen – skattebetalarna bjuder

Förmånsbilar var aldrig meningen att vara subventionerade men just nu kör 230 000 bilister runt till pangpriser. Bilarna ägs av jobbet men används privat och skattebetalarna står för rejäla delar av notan, ungefär 2-2,5 miljarder per år. Och stora och törstiga bilar är extra förmånliga, vilket beräknas ge extra utsläpp av 400 000- 800 000 ton koldioxid per år. Inte konstigt att det står värstingbilar i vart och vartannat hörn!

Hur kan detta komma sig? Jo, för att så kallade förmånsbilar undervärderas enligt gamla föråldrade regler, i många fall till bara 53-70 procent av det verkliga värdet. Och det är det värdet som sedan ska beskattas. Resten av summan då? Det hjälps vi skattebetalare åt att betala.

Regeringen har nu lagt ett förslag om att åtminstone värdet för trängselskatt ska betalas av föraren och att värstingbilar ska bli dyrare. Bra! Men trots förslaget kommer förmånsbilarna ändå att vara jätte-subventionerade och det enda som råder bot på det är att se till att skatten motsvarar det riktiga värdet på förmånsbilen. Att sluta subventionera miljöförstöring är väl det minsta vi kan göra för att rädda klimatet och vår framtid på planeten?

3. Tokbilligt med värstingbilar – Robin Hood löser problemet!

Tyvärr är feta, törstiga fossilbilar fortfarande poppis. Trots att vi vet att de sabbar klimatet. Så borde vi inte göra allt vi kan för att begränsa mängden värstingbilar? Till exempel låta de betala ett pris som motsvarar hur mycket de förstör? Vilken tur att det finns ett smart sätt!

Du vet, Robin Hood? Som tog från de rika och gav till fattiga? Med ett så kallat bonus malus-system för nya bilar gäller lite samma princip. Man tar (skatt) från bilar som är dåliga för klimatet och ger till klimatsmartare bilar. Systemet är självförsörjande så det kostar inte statsbudgeten någonting.

Nu finns ett färdigt förslag redo för beslut, visst borde väl Robin Hood kunna få stöd av samtliga partier?

4. Svajigt stöd till klimatmaxade städer

Sverige är ett av de europeiska länder som har den snabbaste urbaniseringen. Så hur ska framtidens svenska städer se ut? Om bilen fortsätter vara i fokus får vi energislukande, ytkrävande och utglesade städer med stora utsläpp. Inte särskilt modernt. Om vi däremot satsar på cykel och kollektivtrafik får vi täta, energieffektiva och rena städer. Men städerna klarar inte sådana satsningar med sin egen lilla budget och de måste få tid att planera noggrannt.

Staten måste backa upp med sin tjocka plånbok. 2015 tog äntligen staten ett sådant initiativ genom Stadsmiljöavtalen, hurra! Problemet var bara att initiativet tar slut redan 2018. Hur ska städerna hinna med? Rom byggdes inte på en dag och inte fyra år heller. Behåll stödet till städer som vill klimatmaxa – och gör det långsiktigt.

5. Skitiga lastbilar som inte betalar för sig

Har du också märkt att det rullar allt fler lastbilar på vägarna? Den tunga lastbilstrafiken i Sverige ökar. Och det är dyrt! Olyckor, hälsoskadliga avgaser, hälsofarliga partiklar, små partiklar som lossnar från däcken, buller, vägslitage och stora koldioxidutsläpp innebär stora kostnader för samhället. Så vem betalar för det, åkerierna kanske? Icke. Vissa lastbilar betalar skatt på bränslet, men många kommer undan genom att tanka i andra länder. Alltså är det fritt fram för gamla, smutsiga, och farliga fordon!

Vår lösning stavas: kilometerskatt. Rätt utformad skulle den leda till att fler åkerier byter till renare bilar och minimerar körningar med tom last. Fler tunga transporter skulle ske på räls och till havs. Svenska och utländska åkerier skulle konkurrera på samma villkor. Resultat: säkrare trafik, friskare luft och en stor vinst för klimatet.

6. Cykeln – allas älskling men ingens ansvar

Cykelpolitik är snurrigt värre. Den kan beskrivas typ så här: alla vet att cykling är bra för klimatet och folkhälsan, alla vill cykelsatsa, alla känner till hindren – men antalet kockar gör resultatet blaskigt. Massor av markägare, kommuner och beslutsfattare drar åt olika håll. Det som behövs är en samlad satsning för hela Sverige.

Och äntligen har det börjat rulla. Regeringen jobbar just nu på en nationell cykelstrategi, vilket vi ger tusen tummar upp till. Men blir den bra? Och när kommer den? Vi kan knappt vänta. Här är våra krav:

• Riktade statliga satsningar på cykelinfrastruktur.
  • Bindande riktlinjer för hur cykelvägar ska anläggas och underhållas.
  • Regeringen bör ge en statlig myndighet i ansvar att identifiera problem i cykeltrafiken, hitta lösningar och samordna så att cykelstråken hänger ihop.
  • Lagar och regler för att prioritera cykeltrafiken bättre. Det ska vara lika lätt att få tillgång till mark för cykelvägar som för bilvägar.

7. Flyget smiter från skatten

Svenskarna unnar sig flygresor som aldrig förr, och utrikesresorna har mer än dubblerats sedan 1990. Utsläppen är nu uppe på samma nivå som för alla personbilar i Sverige. Trots det slipper flyget betala energiskatt, koldioxidskatt och moms på utrikesavgångar. Men vi kan inte å ena sidan oroa oss för klimatkrisen och å andra sidan motsätta oss förslag som faktiskt minskar utsläppen.

Därför behöver vi såklart en flygskatt. Regeringen föreslår just det, vilket är toppen! Även om vi tycker att den är för låg och att pengarna borde gå till järnvägen. Men en skatt måste till, fort som attan, och den behöver höjas eftersom.

8. Reduktionsplikt - slutet för fossilbränslen?

Vi kan väl alla vara överens om att fossila bränslen inte är något för framtiden? Därför borde vi väl göra allt för att styra över till bättre bränslen som inte eldar på klimatet? Tydligen inte. Istället fortsätter vi klunka i våra bilar sämsta bränslet som om det inte fanns någon morgondag.

För att bryta den här dåliga vanan behöver vi en så kallad reduktionsplikt. Den tvingar dem som säljer drivmedel att stegvis öka andelen förnybara bränslen så att utsläppen blir mindre med tiden. Politikerna bestämmer hur snabbt det ska gå och om man inte ökar andelen förnybart får man böter. Ett sätt att göra detta på är att blanda i mer och mer biodrivmedel i pumpen. Bränsletanken blir då grönare och grönare för varje dag.

Alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna tycker precis som vi att detta är en toppenidé. Så nu måste vi se till att detta blir verklighet. Och se till att bestämma ett slutår för försäljning av fossila bränslen när vi ändå är igång!

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 226 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.