Besök Lilla Karlsö i sommar

Börja planera för sommarens naturupplevelser. Besök Lilla Karlsö, Naturskyddsföreningens egen fantastiska ö utanför Gotland. Boka nu!

Lilla Karlsö, Naturskyddsföreningens egna, unika ö utanför Gotland.

Foto:

Gunnar Britse
Artikel

På Lilla Karlsö lever överväldigande närmare 50 000 fåglar av ett femtiotal olika arter. Naturen är unik och oexploaterad. Tiotusentals sillgrisslor och tordmular häckar i klippbranterna. Kungs- och havsörnar besöker ofta ön och Naturskyddsföreningens egen profilfågel, pilgrimsfalken, häckar på ön. Gutefår som betar håller det unika landskapet öppet.

Det finns möjlighet att komma över dagen eller att övernatta i ett mindre hus med enkla kokmöjligheter. I ett litet museum finns fossiler och andra naturfynd samlade. Målet för Naturskyddsföreningen är att skydda öns natur från exploatering, men samtidigt erbjuda så många som möjligt möjligheten att besöka ön, njuta och inspireras av naturen. På ön finns ingen servering, så tag med matsäck.

Våra guider tar med besökarna med på en spännande vandring i ovanlig natur. Du får se fågelklippor och sälkobbar, följa slänterna och vandra upp på öns vida platå. På ön finns grottor och många ovanliga växter som karlsösallat, hjärtstilla och hylsnejlika tillsammans med spännande småkryp. Gutefår betar på ön, vars historia började redan under silurperioden för cirka 400 miljoner år sedan.

Ön är i år öppen för besök mellan den 21 juni och den 9 augusti

• Färdmedel: Båt avgår 9.30 och 11.30 från Klintehamn och tar ca 30-40 minuter
  • Bokning: Du bokar resa och eventuell övernattning genom att ringa till 0498-240500 eller maila till boka@lillakarlso.se
  • Pris: Vuxen 300 kr, medlem 200 kr, barn upp till 15 år 120 kr men barn under sex år åker gratis. Priset inkluderar båtresa och guidning på ön

Välkommen att njuta av en fantastisk och ovanlig svensk natur!

På Stora Karlsös webbplats kan du även hitta information och fullständig turlista till Lilla Karlsö:
> Om Lilla Karlsö
> Fullständig turlista

Bli medlem – rädda havens liv

Älskar du också havets våg? Gör som 221 000 andra miljökämpar. Bli medlem för 24 kr/mån.