Det gröna guldet – avsnitt fyra i dokumentärserien om den svenska skogen

Följ med Naturskyddsföreningens ideella trainee Petra Mattson på sin resa till kunskap och insikter om skogen och det svenska skogsbruket. I fjärde och sista avsnittet får vi höra om hyggesfritt skogsbruk, biologisk mångfald i skogen och de utmaningar vi står inför.

Artikel

I sista avsnittet i dokumentären Det var en gång en skog, träffar du paret som kan leva av sin skog, fast den står kvar. Och som har fattat att Sverige har värden på landsbygden som många människor från runt om i världen är beredda att betala för. För dem är hyggesfria skogsbruksmetoder det som ger de största intäkterna.

Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl berättar om det ökade trycket på skogen, och hur vi måste värna de skogslevande växterna och djuren som är en del av den biologiska mångfalden. Förlusten av biologisk mångfald är ett av de största hoten mot vår framtid och därför måste skogsvårdslagen och skogspolitiken i större utsträckning värna skogens alla värden.

– Jag har blivit chockad, frustrerad och arg. Att vi behandlar skogen så här får mig att tappa hakan, säger Petra Mattson i podcasten.

När Petra Mattson gick Naturskyddsföreningens idella traineeprogram valde hon att göra en podcast-dokumentär om den svenska skogen som sitt traineeprojekt.

Här nedan kan du lyssna till ”Det var en gång en skog”. Du hittar också podcasten i vanliga poddappar eller på soundcloud. Du kan lyssna på dokumentären direkt här, eller hitta den i till exempel podcast-appar. För innehållet ansvarar Petra Mattson.

Bli medlem – rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem. Tillsammans kan vi göra världen bättre.