Dödad för att han samlade skaldjur

De jätteräkor vi möter i butiker och på restauranger har en svart baksida. I Ecuador hotar räkodlingarna fattiga människors rättigheter och bybor dödas av odlarnas vakter och hundar. Det rapporterar vår samarbetsorganisation C-Condem som arbetar med fallen.

Jefferson David Tejada dödades när han samlade skaldjur i Ecuador
Jefferson David Tejadas familj håller upp hans foto.
Artikel

16-årige Jefferson David Tejada är död. För en månad sedan befann sig David tillsammans med sin kusin i ett mangroveträsk i närheten av samhället Isla Las Huacas i Ecuador. Där samlade de skaldjur när David plötsligt blev attackerad av vakthundar från en närliggande räkodling. Hundarna bet honom svårt i ansiktet och överkroppen – så svårt att han avled senare samma kväll.

Davids familj och de andra byborna har samlat skaldjur i Ecuadors mangroveträsk i generationer. Landets kust är kantad av den träskskog som kallas mangrove. Den är en viktig källa till föda, bränsle och byggmaterial för lokalbefolkningen och spelar också en central roll i ekosystemet.

Från mangrove till räkbassänger

Räkodlingarna började i Ecuador på 1960-talet. Under de senaste 30 åren har en tredjedel av landets mangrove förstörts och omvandlats till bassänger för jätteräkor – i vissa regioner ända upp till 90 procent. Större delen av jätteräkorna går till exportmarknaden och arbetskraften hyrs ofta in utifrån.

Lokalbefolkningen har haft svårt att göra motstånd när mangroven bulldozats bort av privata räkodlare. I dag hindras lokalbefolkningen i många fall från att ta sig till den mangrove som finns kvar för att samla mat. De bybor som lyckas gör det inte sällan med livet som insats.

Jätteräkor odlas i Isla Las Huacas Ecuador

Räkodlingar har tagit över mangroven i Isla Las Huacas (satellitfoto).

Davids död är inte det enda exemplet. Bara i distriktet del Oro har ett 10-tal personer dött under det senaste decenniet, rapporterar vår samarbetsorganisation C-Condem. Bybor har blivit skjutna av vakter, dött av stötar från elstängsel och bitits ihjäl av räkodlarnas vakthundar. För 10 dagar sedan, den 4 november, blev ännu en man biten av hundar i mangroven och fick vårdas på sjukhus.

De 15 vakthundar som bet ihjäl David ägs av en privat odlare. Vakthundarna ska bland annat se till att inga bybor kommer i närheten av odlingen, men de springer fritt och kan lätt ta sig utanför räkbassängerna.

Kräver att presidenten agerar

C-Condem har nu skrivit till Ecuadors president och begärt att han agerar för att myndigheterna ska utreda fallen. C-Condem vill också att beväpnade vakter, hundar och elektriska stängsel ska förbjudas. Likaså kräver de att byborna ska kunna ta sig till de mangroveområden som de enligt lag har rätt till.

Davids död är ett exempel på jätteräkornas mest brutala konsekvenser. Naturskyddsföreningen fortsätter att stödja byborna längs Ecuadors kust genom organisationer som C-Condem. Vi vill bidra till att stärka deras rättigheter och skydda de mangroveområden som finns kvar. I vårt biståndsarbete går miljöfrågor och mänskliga rättigheter hand i hand. Vi kallar det #grönrättvisa.

Det DU kan göra här och nu är att vägra jätteräkorna – både i affären och på restaurangen!

Text: Johan Lindahl

C-Condem är ett nationellt nätverk av lokala organisationer för de människor som lever i och av Ecuadors mangrove. C-Condem arbetar med att stödja befolkningen i juridiska processer och bilda opinion om det som sker. Läs mer om bybornas kamp.

Läs Naturskyddsföreningens rapport "I grumliga vatten" om jätteräkornas konsekvenser.

La Republica uppmärksammar Davids död.

Diario Correo uppmärksammar Davids död.