Ekologisk ananas stärker Ugandas bönder

Fler barn får möjlighet att gå i skolan, fler familjer kan odla sin egen mat och får råd att köpa mediciner när de blir sjuka, tack vare ekologisk odling i Uganda. Vi samarbetar med NOGAMU som stärker hundratusentals ekologiska småbönder.

Sedan David Bumuntonda började odla ekologisk ananas har inkomsterna ökat. "Nu har vi råd att låta våra barn gå i skola och jag planerar att köpa mer mark. Jag tror på framtiden."

Foto:

Ann-Helen Meyer von Bremen
Artikel

I Uganda finns det 18 miljoner bönder som odlar ekologiskt. Vi stödjer och samarbetar med NOGAMU, National Organic Agriculture Movement of Uganda, som stärker och utvecklar ekojordbruket. De ser till att hundratusentals ekologiska småbönder erbjuds kurser och rådgivning. De samordnar marknadsföring och försäljning så att böndernas produkter kan säljas både lokalt, regionalt och globalt.

Bönderna får mer betalt för ekologiskt

Tack vare NOGAMU och den ekologiska produktionen får bönderna mer betalt för sina produkter, vilket gör stor skillnad i vardagen.

- Fler barn får möjlighet att gå i skolan och fler får råd att köpa mediciner när de blir sjuka. man får råd att bygga bättre hus och man får råd att köpa mat som man inte själv producerar, som till exempel salt, socker och mjöl, säger NOGAMUs marknadsutvecklare Hedwig Tushernerirwe.

Följ med till Uganda och se hur ekologisk ananasodling går till:

Förutom arbetet i Uganda, samarbetar vi med ytterligare ett tiotal bonde- och miljöorganisationer i Afrika, Asien och Sydamerika. Vi ger även ekonomiskt stöd till deras arbete, genom medel från Sida.

Kolla in vårt globala arbete med mat och jordbruk i vår karta >
Läs mer om NOGAMU.

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.