Guldspade till tidningen Sveriges Natur

Sveriges Natur, en av Sveriges mest lästa tidsskrifter med 155 000 läsare, tilldelades i helgen det prestigefulla priset Guldspaden i kategorin magasin. Priset avsåg reportaget ”Palmolja – snart på en mack nära dig” av journalisten Per Liljas.

Pressmeddelande

Utmärkelsen Guldspaden delas ut i flera olika klasser av föreningen Grävande Journalister. Sveriges Natur är Naturskyddsföreningens oberoende medlemstidning, och under lördagens prisutdelning tog chefredaktör Ylva Johnson emot priset på det årliga grävseminariet. Reportern Per Liljas själv befinner sig utomlands.

- Jag är förstås jätteglad, utmärkelsen visar att vi lyckas med vår ambition att göra angelägen journalistik som belyser det viktiga samspelet mellan människa, natur och klimat, säger Ylva Johnson.

Naturskyddsföreningens nya generalsekreterare Karin Lexén:

- Många av oss är fortfarande skakade efter fredagens fruktansvärda attentat i Stockholm. Från Naturskyddsföreningens sida är vi övertygade om att ett öppet och hållbart samhälle är vägen framåt, trots krafter som vill skrämma till passivitet. Och i ett öppet samhälle är den oberoende journalistiken en av grundbultarna. Därför är vi extra stolta över vår medlemstidning Sveriges Natur tilldelas ett så viktigt pris avsett för landets bästa grävande journalister. Det vinnande reportaget visar hur miljö, mänskliga rättigheter och demokrati hör ihop.

Läs reportaget här:

Kontakt:
Ylva Johnson, chefredaktör, Sveriges Natur, 070 752 09 69
Jesper Liveröd, press- och PR-chef Naturskyddsföreningen, 072 250 63 38

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.