Hon blir ny generalsekreterare för Naturskyddsföreningen

Idag utses Karin Lexén till ny generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Med lång erfarenhet av bland annat klimat- och vattenfrågor, idéburen verksamhet och opinionsbildning kommer Karin Lexén att få det övergripande miljöstrategiska och innehållsmässiga ansvaret samt leda verksamheten på Naturskyddsföreningens rikskansli.

Pressmeddelande

Karin Lexén tillträder den 13 mars, får ett förordnande på fem år och kommer tillsammans med föreningens ordförande Johanna Sandahl vara organisationens talesperson.

Karin Lexén har under sitt yrkesliv arbetat med många av Naturskyddsföreningens sakfrågor, med folkrörelsearbete och med opinionsbildning i en bred samhällskontext. Hon kommer närmast från organisationen Stockholm International Water Institute, Siwi, där hon är chef för internationell policy och Världsvattenveckan.  Hon har en bakgrund på miljödepartementet, inom universitetet, som ordförande för organisationen Fairtrade, och under sin tid som policychef för Svenska Kyrkans internationella utvecklingsarbete har hon arbetat inom en stor folkrörelse med många lokalt aktiva eldsjälar.

- Det ska bli otroligt spännande att få ta plats i ledningen för  Sveriges största miljöorganisation. Föreningen är en optimistisk, välgrundad röst för engagemang, kunskap och lösningar och har en enorm kraft i sina 224000 medlemmar. Samhällsutvecklingen är intimt förknippad med förutsättningarna för natur, miljö och klimat, och i en tid av såväl svåra utmaningar som inspirerande utveckling är jag hedrad att få uppdraget, säger Karin Lexén.

- Karin är en driven, klok och beslutsam person med en stark drivkraft och förändringsvilja. Med sin mångfacetterade bakgrund är hon som klippt och skuren för detta uppdrag. Jag ser fram emot att samarbeta med henne, säger Johanna Sandahl.

Läs en intervju med Karin Lexén i Sveriges Natur

Karin Lexén: yrkesbakgrund
2012 -                   Director, World Water Week, International Policy and Prizes, SIWI
2007 – 2012         Director, Swedish Water House, SIWI
2001 – 2007         Policychef vid Internationella avdelningen, Svenska kyrkan
1999 – 2001         Departementssekreterare på Miljödepartementet med ansvar för klimatfrågor och havsmiljöfrågor
1994 – 1999         Miljö- och samhällskoordinator vid Sveriges Kristna Råd
1990 – 1994         Handläggare vid Naturvårdsverkets forskningsavdelning
1988 – 1989         Forskarassistent vid Stockholms universitet

Jesper Liveröd pressfrågor 072 250 63 38

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.