Hoppfulla klimatfakta

De finns. Över hela världen. Lösningar på klimatkrisen som används i stor skala, precis just nu. De visar att det går att undvika ett klimatkaos – om vi bara blir fler som använder dem! Sverige skulle kunna använda de flesta av lösningarna och visa resten av världen att det går att klimatmaxa ett helt land, samtidigt som folket mår gott. Här ett gäng maxade exempel som ger oss hopp. Och fler kommer...

Japan har redan haft en tågboom - nu vill vi också ha en!
Artikel

Hoppfull klimatfakta # 1
Nu gör vi som: Holland

Holland är det bästa cykellandet i Europa. 8 av 10 holländare cyklar åtminstone en gång i veckan. Var tredje resa i Holland sker på cykel. (I Sverige? Var tionde.) Och i huvudstaden Amsterdam sker 60 procent av alla resor i innerstaden på hoj. Vi säger bara: wow! 

Orsaken till de här magiska siffrorna stavas förstås: politik. 

På sjuttiotalet byggde landet ut sina cykelnätverk kraftigt. Som ett brev på posten ökade cyklismen snabbt. Så varför gick de holländska politikerna igång på just cykeln? För att de är smartast i Europa? Den här fina kortfilmen visar hur det gick till: http://bit.ly/1pcndOm

Huvudingredienserna i det holländska cykelreceptet verkar vara: 

1. Folkets protester – holländarna vägrade hålla tyst när allt fler människor, ofta barn, dog i trafikolyckor. Folket krävde säkrare vägar för cyklister och gångtrafikanter. Massprotesterna banade väg för politiska beslut.

2. Oljekris – staten ville göra sig mindre beroende av olja och uppmanade folket att energispara. Bland annat infördes bilfria söndagar, vilket påminde folk om hur staden kunde vara utan bil.

Så. Oljekris har vi ju, åtminstone håller oljan på att ta slut. Och vi riskerar en klimatkris. Då saknas bara folkets protester, eller hur?

Hallå Sverige – vi vill bli cykelchockade!

Hoppfull klimatfakta # 2
Nu gör vi som: Bangladesh 

Bangladesh är landet där solpaneler på enskilda hushåll ökar mest i världen. Två miljoner bangladeshiska hushåll använder redan solenergi. Och när familjer kan använda solens gratisenergi, istället för dyr fotogen, räcker de knappa inkomsterna längre. Fler familjer kan låta alla barn gå i skolan, inte bara sönerna som annars prioriteras.

Tioåriga Kusum Koli Roy är en av de flickor i Bangladesh som nu fått lära sig att läsa och skriva. Den soldrivna lampan som lyser upp hennes skolbok i kvällsmörkret är ingen självklarhet på landsbygden.

- Vi kan studera bättre nu. Solpanelen har hjälpt oss mycket, säger Kusum i den här kortfilmen som beskriver hur solenergi kan hjälpa framför allt bangladeshiska flickor och kvinnor: http://bit.ly/1qob6gh

På det här sättet hoppar Bangladesh direkt in i framtiden, istället för att ta omvägar via kärnkraft och olja, som vi gjort. Vad kan då Sverige lära av Bangladesh? Att storsatsa på solenergi förstås. Till att börja med skulle vi kunna installera solpaneler på alla tak som ligger i rätt läge. Då skulle nästan halva Sveriges elbehov täckas. Det är ungefär lika mycket som kärnkraften producerar idag.

Vi vill ha solrevolution - ‪klimatmaxa‬ politiken nu! 

Hoppfull klimatfakta # 3
Nu gör vi som: Japan

När det är snöstorm i Japan blir tågen inte försenade. 33 sekunder var snittet för försenade tåg i Japan förra året. Någon som blir avundsjuk?

Japan har extremt punktliga och snabba tåg. "Vilka fräsiga nymodigheter" tänker kanske du. Icke. Redan 1964 satsade den japanska staten på de så kallade Shinkansentågen. De går på särskilda järnvägslinjer som är skilda från vägar och andra järnvägslinjer. En stor del går genom tunnlar, andra delar ligger på upphöjda betongplattor så att snön faller ner i diken för att sedan skyfflas undan på natten. I områden där det brukar snöa extra mycket har rälsen lagts på öppna viadukter så att snön faller rakt igenom och ner på marken. Tågen rusar fram i 320 kilometer i timmen och vagnarna är ovanligt breda vilket gör att många resenärer får plats.

Applåd. Mycket snyggt jobbat Japan. Här i Sverige försenas tågen dessvärre av både snö, löv och hetta...

Kan vi då få liknande tåglyx i Sverige, som de har i Japan? Klart vi kan. Kunskapsutbyte mellan Japan och Sverige pågår redan. Men om en svensk tågboom ska bli verklighet krävs det stora, statliga satsningar. Långt större än de som gjorts de senaste decennierna. Är det värt det? Vi säger: JA! En tågboom är klimatsmart, rättvis, långsiktig och skapar massor av nya jobb.

Hoppfull klimatfakta # 4
Nu gör vi som: Köpenhamn

Inte nog med att danskarna spöar oss på eko. De har CYCLE SUPER HIGHWAYS! På de här supervägarna – som byggts där många pendlar mellan bostäder, jobb och skola – prioriteras cyklisterna högst. Det innebär bland annat att trafikljusen är anpassade efter cyklisterna, istället för bilisterna. En cyklist som håller 20 km/h kan därför ta sig fram på en så kallad grön våg av gröna trafikljus. Det är alltså möjligt att glida fram genom staden under rusningstrafik, utan att behöva sätta ned foten en enda gång. Åh, ljuva danska cykelliv...

Danmarks maffiga cykelsatsningar mellan 2009-2014 har bland annat bidragit till att hälften av köpenhamnsborna åker till jobbet eller skolan på cykel. Var fjärde tvåbarnfamilj har en lastcykel som de använder till förskolan och matbutiken. 63 procent av ledamöterna i det danska parlamentet cyklar dagligen. Tyvärr har vi inga siffror på hur ofta svenska riksdagspolitiker cyklar, men med tanke på hur futtiga cykelsatsningar de gör så lär det inte handla om de danska höjderna.

Vad skulle då hända om stockholmarna cyklade lika mycket som köpenhamnsborna? Förutom att vi skulle bli mer klimatsmarta och hälsosamma (två grejor som nästan alltid går hand i hand), så skulle det skapa 984 nya jobb och rädda 54 människoliv per år. Det har FN:s Världshälsoorganisation, WHO, räknat ut.

Och vad kostar en dansk cykelchock? Ungefär en miljard kronor. Det är alltså MINDRE än vad EN ENDA kilometer av Förbifart Stockholm beräknas kosta! Ett annat räkneexempel: om Sverige skulle sluta ge rabatt (läs skattelättnader) till olja, kol och gas så kan vi göra som danskarna. Sexton gånger om. Varje år!

Kära Sverige - vi har aldrig velat cykla så mycket som vi vill nu. Cykelchocka oss!

Hoppfull klimatfakta # 5
Nu gör vi som: Obama 

USA är verkligen inte bäst i klimatklassen. De är bland de sämsta, släpper ut koldioxid som om det inte fanns en morgondag. Men det finns guldkorn överallt! Ett av dem är Obama och hans förälskelse i solceller. Han gillar dem så pass mycket att han installerat ett gäng på Vita husets tak som en klimatsmart symbol. 

Och Mr President nöjer sig inte med symboler. Han har gjort det enklare att starta storskaliga solkraftsprojekt, vilket lett till att 29 maffiga solprojekt byggs i USA just nu. När de är klara kommer 2,6 miljoner hem att få sin elektricitet via solen. 

De mindre solprojekten rasslar också på i full fart. Nästan varannan minut (!) startas ett nytt solkraftsprojekt i staterna. Ja, sedan Obama tillträdde har USA faktiskt tiodubblat sin elproduktion från solenergi.

I Sverige har vi bara en tiondel så mycket solceller per person jämfört med USA. Och sist vi kollade såg vi inga solceller på Sagerska huset. Hallå Löfven, visst smackar du upp ett gäng solceller på din nya bostad snart? Och sen en fet svensk solrevolution på det? Bra, tänkte väl det.

Hoppfull klimatfakta #6
Nu gör vi som: Helsingfors

Tänk dig en innerstad som nästan är fri från avgaser och buller. Istället: massor av plats för gående, cyklister och kollektivtrafik. Låter det som en utopi? Inte för Helsingforsborna.

Finlands huvudstad har bestämt sig för att kollektivtrafiken ska bli så effektiv, prisvärd och smidig att bilen känns överflödig inne i stan. I din mobiltelefon ska du enkelt kunna knappa in var och hur du vill åka, varpå en kollektiv resa skräddarsys åt just dig. Du betalar resan på studs i telefonen och kan sedan färdas genom staden med bland annat buss, minibuss, färja, taxi, bilpool och hyrcykel. Appen testas just nu i mindre skala, men beräknas fungera storskaligt år 2025.

För att visa att de menar allvar har Helsingfors redan rullat igång Kutsuplus. Det är en busstaxi som plockar upp dig där du är och tar dig dit du vill, tillsammans med andra som ska åt samma håll. Springa till hållplatsen, byta bussar och åka dyr taxi? Glöm det, nu finns Kutsuplus. 

Kiitos Suomi, för att ni satsar på modern, klimatsmart och hälsosam trafik. Nu vill vi att Stockholm, Göteborg och Malmö gör som er!

Hoppfull klimatfakta # 7
Nu gör vi som: Antwerpen


Det här är så maffigt. I Antwerpen har en tre kilometer lång tågtunnel täckts med 16 000 solpaneler – som kan driva samtliga tåg i Belgien under en dag OCH stadens tågstation som du ser på bilden. Snyggt Belgien, så ska det se ut! 

Tunneln byggdes ursprungligen för att skydda tågen från fallande träd. Men det fiffiga med solel är ju att ytor som annars står tomma och oanvända kan utnyttjas till att alstra ström. Som ett tunneltak. Eller miljontals hustak. Eller tråkiga områden längs motorvägar. Eller ökenområden. Och så vidare. 

Antwerpens solrevolutionerande tågtunnel är det första projekt i sitt slag i Europa, men nu vill så klart fler haka på. Bland annat har tågstationen Blackfriars i London täckt taket med solpaneler som nu bjussar på hälften av all elektricitet som stationen förbrukar. 

Så vad tror ni, är det T-centralen nästa? Eller hinner nån annan centralstation före? 

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 224 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.