Kraftsamling för de sista stora naturskogarna

Skogsstyrelsens beslut om att sluta registrera nyckelbiotoper i nordvästra Sverige har upprört många. Därför bjuder flera av Naturskyddsföreningens länsförbund in till inventeringskurser och samordnar inventeringar i den berörda landsdelen. Var med och bidra till att skog med höga naturvärden kartläggs!

Artikel

Många blev chockade när Skogsstyrelsen plötsligt meddelade att de ställer in all inventering av nyckelbiotoper i nordvästra Sverige. Ett fruktansvärt svek för naturen som också slår mot flera av de svenska miljömålen.

Skogen behöver dig

När Skogsstyrelsen inte längre tänker ta sitt ansvar att inventera, registrera och förmedla kunskap om nyckelbiotoper går vi in och gör det jobb som behöver göras för att värna vår natur: nämligen att kartlägga och redovisa naturvärden. Häng med på inventeringskurs med Naturskyddsföreningen. Efter det ger vi oss ut och inventerar skyddsvärd skog. Du behöver inte ha några speciella förkunskaper eller vara medlem i Naturskyddsföreningen för att kunna hjälpa till.

Kraftsamling för skogen

Flera av Naturskyddsföreningens länsförbund har gått samman i en gemensam kraftsamling för att identifiera skyddsvärda skogar i nordvästra Sverige. De ordnar korta inventeringskurser under maj-juni och inventeringar av skog under juni-september.

Inventeringskurserna kommer att hållas vid fyra tillfällen på olika platser i nordvästra Sverige och leds av personer med stor erfarenhet av nyckelbiotopsinventeringar. Alla är välkomna att delta, bostadsort spelar ingen roll. Det är inget krav att gå en kurs för att vara med och inventera. Efter att du anmält dig, får du löpande information från Naturskyddsföreningen i Västerbotten.

> Anmäl ditt intresse här!

Rädda den svenska skogen

Gör en viktig insats. Hjälp oss se till att skyddsvärd skog skyddas.