Miljövänliga Veckan 2015

Miljövänliga Veckan är höjdpunkten i Naturskyddsföreningens kampanj Byt till eko och handlar om skillnaden mellan ekologisk och oekologisk mat. Tidigare år har vi fixat fler schyssta bananer och ökat försäljningen av ekomat - 2015 byter vi till ekologiskt kaffe och bröd!

Artikel

Under veckan, 26 september till 4 oktober, uppmanar vi människor att börja fika ekologiskt. Att byta till både ekokaffet och ekobröd.

Kaffe är en av världens mest besprutade grödor och dagens spannmålsodling påverkar naturen negativt på många olika sätt. Att byta till ekofika gör stor skillnad för djur, natur och människor. Hjälp oss att sprida ordet!

Miljövänliga Veckan, alltid vecka 40

Under veckan kommer våra medlemmar att synas och höras på gator och torg, i butiker och bibliotek. Våra lokala kretsar och nätverken Handla Miljövänligt och Mat- och jordbruksnätverket kommer att fixa provsmakningar, tävlingar, utställningar och annat kul.

Hjälp oss att sprida ordet om eko

Alla grupper kan beställa material här på webben. Företag, lokalföreningar, privatpersoner, bibliotek och lärare kan beställa foldrar och affischer. Vi skickar dem hem till dig, helt gratis och företag får betala självkostnadspris + porto.

Du kan också följa oss på Facebook, Instagram och Twitter och dela våra inlägg. Här använder vi hashtagen #byttilleko.

Vill du göra mer?

Här finns ett papper med tips på aktiviteter som du kan göra. Gå med i Handla Miljövänligt nätverket, så får du kontakt med andra intresserade och uppdateringar om vad som händer genom vårt nyhetsbrev.

Ekofika med kollegorna

Vill du fylla på din och dina kollegors kunskap om ekologisk mat? Beställ Naturskyddsföreningens ekologiska fika-kit, helt gratis. Det innehåller frågekort om matens påverkan på planeten och människan – passar utmärkt när du bjuder dina kollegor, bekanta, grannar, hyresgästföreningen på ekologiskt kaffe och tilltugg.

Lärare? Se hit!

Vill du som lärare ha ett tema kring ekologisk mat? Under hösten kan du beställa kostnadsfritt material här - välj Skolpaket. Då får ni broschyren ”Unga röster om eko”  där vi får möta några unga odlare i Brasilien och Filippinerna som passar för åk 4-8. I lärarhandledningen som hör till materialet finns tips på övningar och diskussioner.

Eller varför inte fixa en Ekomellis i skolan eller på fritids, lagom får åk 3-6. I en vikloppa finns kluriga frågor kring ekologisk mat och svaren på fina kort. Allt i en lättsam ton. Mellis är i första hand tänkt för årskurs 3-6.

Har du äldre elever? För åk 9 och gymnasiet finns handledningen MAT med massor av bra övningar och olika infallsvinklar på mat, eko och hållbar utveckling.

Vill du fördjupa dig i skillnaden mellan ekologiskt och oekologiskt?

Massor av intressant läsning om ekologiskt finns här >>

Miljövänliga Veckan genom åren

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sen 1990. Mellan 150 och 170 lokala kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Alltifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Fler och fler aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar.

Här är några exempel:

• Efter ekokampanjen och Miljövänliga Veckan 2014 ökade ekoförsäljningen med 38%!
  • Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns 10 olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
  • Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra.
- Så kampanjveckan påverkar och om du hjälper till blir vi ännu starkare.

Tillsammans gör vi världen grönare!

Gillar du också ekologiskt? Ge oss mer muskler!

Vi kämpar för att maten du äter ska vara fri från miljögifter. Hjälp oss i kampen med en slant.