Naturvänliga veckan – aktiviteter för naturen

Vill du hjälpa till att göra livet bättre för växter och djur i din närhet? 2015 genomförs Naturvänliga veckan den 2-10 maj. Då vi gör enkla och roliga saker för att gynna vilda växter och djur. Våra lokalföreningar, kretsar, runt om i landet, arrangerar en rad olika aktiviteter under veckan. Ta chansen att vara med! Alla kan göra en insats, stor eller liten!

Frågesport under Naturvänliga veckan på Skansen, 2012

Foto:

Per Bengtson
Artikel

Det kommer att finnas möjlighet att delta i aktiviteter som, till exempel, holk-workshop, bygga vildbihotell, vårstäda ängen eller anlägger en fjärilsrestaurang. Alla är välkomna att delta och även att hitta på egna aktiviteter. Varför inte dra igång "Guerilla gardening" tillsammans med grannarna?

Den utmaning, som ligger till grund för alla de olika aktiviteterna, är att naturen trängs undan på flera olika sätt. Jordbruket ger inte plats för blommor och humlor. Skogsbruket lämnar nästan inga hålträd för sparvugglor och göktytor. Städer breder ut sig och många barn har så långt att gå till närmaste skog, att de nästan aldrig får uppleva alla de små och stora äventyr som skogen erbjuder.

Alla kan göra något

Vi kan alla göra något för att hjälpa vilda växter och djur att få utrymme och leva i vår närhet. Det är sådana idéer föreningen sprider under Naturvänliga veckan. Varför inte skrida till handling och till exempel göra ett eget ”naturreservat” på balkongen med blommor som gynnar humlor och fjärilar? Då får vi alla mer naturupplevelser och mer biologisk mångfald.

Det finns gott om idéer att hämta från alla de aktiviteter som tidigare har genomförts under Naturvänliga veckan.

Det här kan du göra

• Rapportera ditt favoritträd direkt på webben, eller fota och lägg upp en bild på ditt favoritträd på Instagram. Tagga gärna med #favoritträd och #naturvänligaveckan  > Rapportera träd och läs mer här
  • Gör något naturvänligt i ditt närområde som gynnar växter och djur. Kanske grannarna vill haka på? > 69 tips på natuvänliga idéer
  • Häng med din närmaste Naturskyddsförening på deras aktivitet. Kika i kalendern och boka in dig på en naturvårdsinsats > Kalender