SM I FÅGELHOLK: Och vinnaren är…

Vinnare i årets Holk-SM blev klass 5-6 på Långasjö skola i Emmaboda vars bidrag Stubbmonstret tilldelas prestigefyllda Guldholken 2017! Så många som 2737 personer - hela 34% - lade sin röst på vinnarbidraget. Stort grattis önskar Naturskyddsföreningen!

Vinnarbidraget med kreatör
Pressmeddelande

Årets Holk-SM, som i år arrangeras för nionde gången, har genererat ett enormt intresse runt om i Sverige. Så många som 395 tävlingsbidrag har anmälts, varav 10 tog sig hela vägen till final. Tävlingen genererade ett rekordstort antal röster med hela 8063 individuella röster.  Skolklasserna vars holkar blev guld-, silver och brons-medaljörer kommer att belönas med en en festpräglad, speciell naturupplevelse för hela klassen. De tio finalisterna kommer att visas på Lill-Skansen i Stockholm under 2017.

1:a plats, Guldholken 2017, tilldelas klass 5-6 på Långasjö skola i Emmaboda för bidraget Stubbmonstret. Var tredje röst – 2737 totalt (34%) - lades på detta bidrag.
2:a plats, Silverholken 2017, kammades hem av Adolf Fredriks musikklasser 5A i Stockholm som med bidraget Kukuu kammade hem 857 röster (11%).
3:e plats
, Bronsholken 2017, föräras klass 7 på Bokelundsskolan i Sölvesborg som tog hem 722 röster (9%) med bidraget Bokholken.

Samtliga övriga finalholkar placerade sig på en delad, och oerhört jämn, fjärdeplats.

Kotteinferno                6EB Ekebyskolan                       Danderyd
Småfågelholken          5C Norrstrandsskolan                 Karlstad
Stubben                       7B Gylle skola                            Borlänge

Björkkuben                 5A Kvinnebyskolan                    Linköping
 Glassholken                5B Kvinnebyskolan                    Linköping
Fågelvägen3               5 Lillgårdsskolan                        Linköping
 Owl alone                     7 Nättraby skola                         Karlskrona

Bilder på de tio finalholkarna

Ett specialpris och särskilt omnämnande ges till Löa förskoleklass i Lindesbergs kommun. Juryn motiverar specialpriset så här: ”Löa Friskolas förskoleklass får specialpriset för särskilda insatser för fåglarna i SM i fågelholk 2017 för sitt fina, pedagogoiska arbete som ger eleverna en relation till fåglar som håller länge, och engagerar många i lokalsamhället.”

Naturskyddsföreningen vill rikta ett varmt tack till alla skolklasser runtom i hela Sverige för fantastiskt kreativa och välbyggda fågelholkar!

SM i fågelholk är öppen för alla grundskole- och gymnasieklasser. Tävlingen vill förstärka skolbarns relation till fåglar och natur, och genom att snickra och sätta upp holkar kan barnen både göra något kreativt och naturinriktat – samt hjälpa fåglarna! Det är ont om gamla och murkna träd med bra bohål för fåglarna, vilket gör att det faktiskt råder bostadsbrist i många skogar. Orsaken är bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter så många träd bli riktigt gamla. Holkar behövs!

2017 års jury har bestått av:
Mark Levengood, Helene Benno, Carolina Klüft, Johanna Sandahl (ordförande för Naturskyddsföreningen), Göran Ekberg (Stockholmsmässan), Johan Andersson (ordförande för Fältbiologerna) samt Per Bengtson, projektledare och biolog vid Naturskyddsföreningen.

Mer om Holk-SM >>
Läs mer om bostadsbristen i naturen >>

Jesper Liveröd , presschef Naturskyddsföreningen: 072 250 63 38
Per Bengtson, Projektledare och biolog Naturskyddsföreningen: 070 946 88 51

Bli medlem – rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem. Tillsammans kan vi göra världen bättre.