Sminkbranschen vilseleder om farliga ämnen

Den svenska sminkbranschen vet inte själv att det finns farliga ämnen i deras produkter. Det framgår efter ett uttalande av branschorganisationen KTF som hävdar att det inte existerar högfluorerade ämnen (PFAS) på den svenska marknaden. Naturskyddsföreningen har tittat på innehållsförteckningar och hittat just sådana ämnen i flera sminkprodukter.

Pressmeddelande

UPPDATERING 11/3: KTF verkar använda sig av en gammal definition av PFAS, medan Naturskyddsföreningen använder sig av den definition som Kemikalieinspektionen fastslog i sin rapport om högfluorerade ämnen 2015.

Vårt mål är inte att bråka om definitioner, utan att få bort högfluorerade ämnen från konsumentprodukter.

På sin webblats skriver Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet, KTF: ”PFAS tillsätts inte kosmetiska produkter på den svenska marknaden.”

– Det är oroande att branschen själv inte vet vad som finns i produkterna. När vi granskade produkter i några populära butiker fanns högfluorerade ämnen i innehållsförteckningar på puder, foundation, krämer, ögonpenna och ögonskugga. Det känns obehagligt att de finns i produkter som man ska ha direkt på huden, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

Högfluorerade ämnen har i djurförsök orsakat leverskador, påverkat immunförsvaret och försämrat förmågan att få barn. Dessa ämnen bryts heller inte ner i naturen, så när produkterna används eller kastas når ämnena förr eller senare vattenmiljön.
Högfluorerade ämnen, eller PFAS, är en grupp kemikalier som används i många produkter för sina smuts-, fett- och vattenavvisande egenskaper. De ämnen som Naturskyddsföreningen hittade i smink heter Ammonium C6-16 Perfluoroalkylethyl Phosphate, Polyperfluoroethoxymethoxy difluoroethyl PEG phosphate, Polyperfluoromethylisopropyl ether, Perfluorononyl dimethicone, och Polytef (PTFE).

– Högfluorerade kemikalier borde inte få förekomma i kosmetika. Att KTF nu felaktigt meddelar att de inte används i Sverige invaggar konsumenter i falsk trygghet, säger Cecilia Hedfors, tillförordnad avdelningschef för miljögifter på Naturskyddsföreningen.

– Eftersom PFAS fortfarande är tillåtet enligt lag, måste handeln ta ett större ansvar. Man kan inte kräva att varje enskild konsument ska lära sig att tolka alla komplicerade kemiska beteckningar. Vi uppmanar därför sminkbranschen att fasa ut PFAS ur alla sina produkter till år 2018.

Naturskyddsföreningen uppmanar också regeringen att snarast inleda arbetet med ett gruppförbud inom EU mot högfluorerade ämnen i konsumentprodukter.

För frågor:
Cecilia Hedfors, tillförordnad avdelningschef för miljögifter, Naturskyddsföreningen, 072 150 03 60
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07

> Frågor och svar om högfluorerade ämnen i smink