Vargjakten: svart dag för naturvänner

I dag kom de första besluten om licensjakt efter varg. Naturskyddsföreningens värsta farhågor besannas – det här är på väg att bli den största jakten i modern tid.

Pressmeddelande

Under fredagen beslutade länsstyrelserna i Värmland och Örebro om licensjakt på varg i vinter. I Örebro län ska 12 vargar skjutas, i Värmlands län hela 24 vargar. Fler län väntas följa efter med jaktbeslut i nästa vecka. Redan de 36 vargarna överskrider med råge 2010 års rekordjakt på 28 vargar.

– Det här saknar alla rimliga proportioner. Vi hoppades i det längsta på att länsstyrelserna skulle välja att skydda de redan utsatta vargreviren. Jag är skakad av dagens beslut, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Dagens beslut innebär att en betydande del av vargstammen kan komma att fällas.

– EU-kommissionen har kritiserat de tidigare licensjakterna, som omfattade betydligt färre vargar än vad som nu är aktuellt. Bara i dag har två länsstyrelser beslutat att skjuta bortåt en tiondel av vargstammen, vilket helt klart bryter mot EU:s lagstiftning. Det är tydligt att det var ytterst olämpligt att jaktbesluten flyttades till länsstyrelserna med tanke på hur starkt trycket kan vara lokalt, säger Oscar Alarik, jurist på Naturskyddsföreningen.

För mer information, kontakta:

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 0703-578 023

Oscar Alarik, jurist Naturskyddsföreningen, 070-611 32 29

Linnéa Falk, vikarierande pressansvarig, 070-863 98 61

Läs också Naturskyddsföreningen vädjan i dag på SvD Brännpunkt om timeout i den problematiska licensjakten: