Är du framtidens miljöhjälte?

Sök vårt ideella traineeprogram! Som ideell trainee får du en unik möjlighet att lära känna Naturskyddsföreningen. Du får också en grundlig introduktion till de frågor och strategier som föreningen arbetar med för att bidra till en bättre värld.

Som ideell trainee får du fördjupa dig i miljöfrågor och hur du kan bidra till en bättre värld. Du får en unik möjlighet att lära känna Naturskyddsföreningens arbete i Sverige och insyn i miljörörelsers arbete globalt.

Du deltar i det ideella traineeprogrammet på din fritid. Programmet innehåller fem träffar, oftast fredag-lördag här på Naturskyddsföreningens rikskansli. Förhoppningsvis genomför vi även i år den populära studieresan till Bryssel. Under träffarna går vi igenom aktuella miljöhot och föreningens förslag på lösningar. Vi tar också upp frågor om föreningsutveckling och ledarskap i ideella organisationer.

Under det ideella traineeåret får du även en chans att göra något konkret för en bättre värld som projektledare för ett projekt som du genomför med andra i föreningen.

Du som söker ska ha lust, energi och tid att engagera dig i våra frågor. Du är förmodligen i slutet av dina studier eller i början av ditt arbetsliv.

Du behöver inte vara expert på miljöfrågor idag! Det vi söker är engagemang och att du är beredd att göra en insats tillsammans med oss. Vi strävar efter en mångfald av perspektiv och erfarenheter i vår förening och vill spegla det även i traineegruppen så vi hoppas personer med olika bakgrunder söker till programmet.

Skriv helst en sida, max 2 sidor. Bifoga också ett CV. Sista ansökningsdag är 6 juni.

Vill du veta mer? Kom gärna till vår workshop!

Frågor och svar om det ideella traineeprogrammet!

Kul att du är intresserad! Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna från de som är intresserade av att söka. Längst ned ser du hur du ansöker!

Hur mycket tid tar det?

Du deltar på fem träffar. En träff kan eventuellt bytas ut mot en studieresa till Bryssel, där vi har program under två vardagar. De flesta träffar sker fredag-lördag i Stockholm.

Mellan träffarna ska du göra egna uppgifter där du naturligtvis kan välja hur mycket tid du vill lägga på dem. Du ska bland annat skriva en debattartikel, leda ett projekt och delta på föreningsaktiviteter. Som alltid med ett ideellt engagemang är det svårt att uppge en exakt siffra på hur många timmar det kommer kräva. Men du behöver ha utrymme för att kunna planera in tid till det ideella traineeprogrammet under hela läsåret.

Vad är syftet med det ideella traineeprogrammet?

Att du på ett enkelt sätt kan göra något bra för miljön och att du hittar en plats i Naturskyddsföreningen. Genom att få in nya unga engagerade personer i vår förening hoppas vi kunna utmana oss själva och bli duktigare på att nå ut till fler.

Kostar det något att vara ideell trainee?

Nej. Vi ersätter dig för resor till och från träffarna. Behöver du övernattning i Stockholm så uppmanar vi alltid deltagarna att försöka bo hos vänner eller bekanta men går det inte så hjälper vi till med vandrahem.

Får jag lön?

Nej, detta är ett ideellt engagemang. Varje år har deltagarna gjort ett fantastiskt jobb men hur väl vi än skulle vilja så har vi inte möjlighet att ersätta arbetet.

Måste jag vara medlem för att söka?

Nej, men vi förutsätter att du delar våra värderingar och att du blir medlem om du blir antagen.

Hur fungerar projektarbetet?

Efter första träffen väljer du själv vem i föreningen du vill samarbeta med och tillsammans utarbetar ni en projektplan med en konkret idé. Projekten blir olika både i fokus och arbetssätt. Genom åren har ideella trainees varit projektledare för klädbytardagar, ekocoachning, undersökningar om sportkläder, produktion av skolmaterial om havsfrågor, en klimatfestival och ekoguidningar.

Hur ansöker jag?

Du skickar in en ansökan via vår webb. Bifoga ett personligt brev där du berättar om dig själv vad du gjort hittills? Har du redan arbetat för miljön, med djur eller natur? Eller för att förbättra livet för andra? Har du varit förtroendevald eller har du arbetat frivilligt med något?  Berätta också gärna hur du vill vara engagerad i Naturskyddsföreningen i framtiden!

Workshop för dig som är intresserad av traineeprogrammet

Du som söker eller är intresserad av att söka traineeprogrammet är varmt välkommen på en workshop för att möta tidigare traineer, få mer information om programmet och utforska möjligheter att påverka genom Naturskyddsföreningen.

Ledarskap och hållbarhet
Temat på workshopen är hur vi verkar för ett hållbart samhälle och en blomstrande planet. Vi undersöker våra personliga värderingar, hur de påverkar våra livsval och hur vi fungerar i samverkan med andra. Vi utforskar också självledarskap som verktyg att påverka sig själv, din omgivning och vårt samhälle.

Naturskyddsföreningen och några av föreningens tidigare traineer berättar om det ideella traineeprogrammet och om vad föreningen gör på din ort.

Du får också tillfälle att tillsammans med andra fundera på idéer, projekt och aktiviteter som stödjer natur och miljö som är möjliga att förverkliga inom föreningen.

Workshoppen är kostnadsfri och vi bjuder på frukt, enkel fika och matig smörgås.

Umeå 25 maj kl 15.00-18.00

Malmö 29 maj 10.00-17.00

Stockholm 1 juni 15.00-18.00

Plats meddelas inom kort.

Anmälan Umeå och Stockholm: https://naturskyddsforeningen.wufoo.eu/forms/workshop-ledarskap-och-hallbar-utveckling/

Anmälan Malmö: Skicka en e-post till jennifer.cronborn@naturskyddsforeningen.se

Ansökan till ideella traineeprogrammet

Här ansöker du till traineeprogrammet: