Företag

Läget för bina är akut

En tredjedel av våra vilda biarter är på väg att försvinna. De hotas av bland annat matbrist, bekämpningsmedel och klimatförändringar. Om bina försvinner kan det ge allvarliga konsekvenser för vår framtid. Låt ditt företag göra en insats för bina och den biologiska mångfalden.

Gör skillnad som företag

Tillsammans kan vi skapa de åtgärder som behövs för att rädda våra livsviktiga pollinatörer och som företag spelar ni en viktig roll. Genom att bli stödföretag, ge en företagsgåva eller bli kampanjpartner är ni med och stödjer arbetet för bin och biologisk mångfald.

webbpuff gåva ORB 2024

Ge en företagsgåva

Var med och bidra till Naturskyddsföreningens arbete för bin och bevarande av biologisk mångfald. Som tack för er donation får ni ett diplom att visa upp för kunder och medarbetare.

webbpuff stödföretag ORB 2024

Bli stödföretag

Som stödföretag till Naturskyddsföreningen bidrar ni långsiktigt till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden. Ni får bland annat digitalt material för att kommunicera stödet både internt och externt.

Bli kampanjpartner

För att engagera fler människor för natur, miljö, hållbar utveckling och ökad miljönytta arbetar Naturskyddsföreningen med ett antal kampanjpartners. Tillsammans arbetar vi för att lösa dagens och framtidens utmaningar.

Kontakta Linnéa Grahn:
Skicka ett mejl
Tel: 08 – 702 63 13

Starta en insamling

Att starta en insamling för bin och biologisk mångfald är ett bra sätt att engagera hela arbetsplatsen. Koppla gärna samman insamlingen med ett event, en tävling eller något annat initiativ!

recept, morotskaka, orb, bakning, bakverk, fika

Arrangera en ekofika på jobbet!

Visste du att var tredje tugga vi äter är helt beroende av bin? Varför inte prata om det under en fika på jobbet? Här hjälper vi dig i några enkla steg.

Operation: rädda bina

Om kampanjen

Operation Rädda bina är en satsning av Naturskyddsföreningen med målsättningen att öka kännedomen kring binas allvarliga situation och hotet mot den biologiska mångfalden. Läget för vilda bin och andra pollinatörer är akut. I Sverige är en tredjedel av våra 270 biarter på väg att försvinna. Matbrist, bekämpningsmedel och klimatförändringar hotar våra vilda trädgårdsmästare.
Vi är alla beroende av bin och andra insekters livsviktiga arbete. Ungefär en tredjedel av den mat vi äter är pollinerad av dem. Operation: Rädda bina lanserades 2019 som ett svar på det allvarliga läget. Genom kampanjen har redan tiotusentals människor och många företag engagerat sig för bin och andra pollinatörer.

Vad säger våra kampanjpartners?

Arla

”Det känns bra för oss på Arla att stötta projektet Operation: Rädda bina eftersom det är avgörande för mjölkproduktionen att insekter och växter lever i nära samspel. Det är kanske lite svårt att översätta våra 20 hektar bifodergrödor till ett antal räddningsinsatser men det viktiga är att insatserna görs.”

Åsa Arnbratt, ansvarig hållbar mjölkproduktion på Arla Sverige

”Operation: Rädda bina är en livsviktig kampanj. Vår ambition är att via vårt Digital Out Of Home nätverk erbjuda en plattform för budskapet och hjälpa det nå genom bruset så att fler förstår binas allvarliga situation och hotet mot den biologiska mångfalden.”

Martin Landeby, Joint Managing Director, Ocean Outdoor Sweden

Egmont

“Bamse lär ut att vi måste ta hand om både stora och små vänner för att alla betyder något. Biologisk mångfald är viktigt för alla, och för Bamse vars goda vän Surre är ett bi, i synnerhet.”

Charlotta Borelius, chefredaktör på Bamse

Smakis

”Vi på Smakis har en fantastisk möjlighet att sprida samhällsviktiga budskap på våra förpackningar. Att vi stödjer Naturskyddsföreningen är naturligt då våra Smakisar kommer från naturen. Operation: Rädda bina är på så sätt avgörande för att vi ska kunna tillverka Smakis. Inga bin – Ingen Smakis. Så enkelt, eller allvarligt är det ju faktiskt.”

Mats Lindberg, VD Smakis

Vi hjälper dig om du har frågor:

Kontaktbild, Linnéa, ORB
Hör av dig till mig om du har frågor om kampanjen eller kampanjpartnerskap.
Kontaktbild, Rickard, ORB
Hör av dig till mig om du har frågor om företagsgåvor eller
vill bli stödföretag.