Det våras för landsbygden!

Nu i helgen går vår stora konferens med tema landsbygden av stapeln! Följ oss på Twitter, Instagram och hashtaggen #landsbygdsvår för att få de senaste uppdateringarna.
Längre ner hittar du information om vad, hur och när allt händer denna fullspäckade Åre-helg.

Illustration: Mathilda Holmqvist

Landsbygden är själva ryggraden i vår svenska ekonomi, och bidrar med naturresurser, livsmedel och turistmål som hela landet gynnas av. Samtidigt har många som försörjer sig på t.ex. jordbruk svårt att få ihop det ekonomiskt. Och med en klimatkris som kryper allt närmare – hur ska landsbygden egentligen ha råd att ställa om till hållbart? Går det att leva ett både gott och hållbart liv?

Självklart, säger vi! På vår konferens vill vi bjuda in så många som möjligt till att prata om landsbygdens utmaningar, förutsättningar och framförallt möjligheter, med fokus på miljö- och natur.

Förutom seminarier och workshops blir det utflykter, underhållning, dans, festmiddag, naturupplevelser, marknaden ”Smaka och upplev Jämtland”, och musik med Melodifestivalaktuelle Jon Henrik Fjällgren. Välj och vraka bland aktiviteterna eller häng med oss hela helgen!

Som värd står Länsförbundet i Jämtland Härjedalen. Konferensen är öppen för alla och gratis!

Inregistrering vid ankomst

Konferensen äger rum på Holiday Club, så när du kommer fram går du till inregistreringsdisken som är öppen fre-sön 8.00-17.00 och anmäler dig.

> Här hittar du programmet

Du hittar också programmet (samt Workshops-programmet) som pdf här till höger.

> Här hittar du utflyktsprogrammet

Sista anmälningsdag 15 maj. Kostnadsfri avanmälan samt ändringar kan göras fram till 15 maj, därefter debiteras kostnaden för konferensen (mat). För eventuella ändringar i din anmälan kontakta Naturskyddsföreningens rikskansli på: rikskonferens@naturskyddsforeningen.se

Under 25 år?

I samband med rikskonferensen kommer vi att anordna en miljöfestival för unga, "Ta makten!", som vill påverka. Det blir tre dagar fyllda med kreativa workshops, miljöfrågor och unga som vill och kan förändra världen! Läs mer och anmäl dig här.

Barn?

Under vår konferens i Åre blir det spårning, spaning och annat spännande för barn mellan 7-12 år! Erfarna Natursnoksledare finns på plats för att ta med dina favoritsnokar på äventyr på fredag eftermiddag, lördag kl 9-15 och söndag kl 9-15. Alla barn mellan 7-12 år som har en vuxen anmäld till konferensen är välkomna!

För mer info, och för att anmäla dina barn till Natursnoksaktiviteterna – mejla natursnokarna@naturskyddsforeningen.se

Behöver du boende?

Holiday Club

Vi har reserverat ett stort antal rum på Holiday Club där konferensen äger rum och om du bokar innan den 8 maj så garanteras du ett rum där.

För att boka rum så kan du antingen ringa dem på: +46 (0)647-120 60 då kan du välja hur du vill betala, via kontokort eller på plats i Åre.

Om du betalar via kontokort så kan du göra bokning och betalning via denna länk: http://online.techotel.dk/domino.aspx?lang=sv&hotelid=50116&p_cmc=Natur&...

Här hittar du mer information om hotellet http://holidayclub.se/sv/ . Tänk på att rummen är stora (2-4 pers) så om ni reser flera tillsammans rekommenderar vi att ni delar rum.

Andra alternativ

STF Vandrarhem Åre Torg är ett mindre vandrarhem mitt i stan. Här hittar du mer information: http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Vandra

Du kan också höra med >Åre turistbyrå om tips på boende.

De som vill tälta nära konferensen kan höra av sig till Hannah Wallin tel 0760 33 76 97.

Resa

Nattågen till Åre har varit spärrade av SJ men är nu öppnade för vår konferens. Det går nattåg både torsdag och fredag från Stockholm och Göteborg. Det går även dagtåg. OBS! boka tåg så fort som möjligt.

Representerar du din lokala krets?

Varje krets/länsförbund/officiellt nationellt nätverk i Naturskyddsföreningen får skicka EN av sin styrelse utsedd representant på konferensen. Rikskansliet står för resekostnader motsvarande 2:a klass tågresa t.o.r. för representanten. Resor ersätts i efterhand mot reseräkning med bifogade biljetter i original. Om du av någon anledning måste åka bil eller flyg så ska detta stämmas av med rikskansliet i förväg. Reseräkningen ska vara rikskansliet tillhanda senast den 19 juni 2015.

Representanter får sin mat subventionerad men debiteras fullt pris för maten om de inte avanmäler sitt deltagande senast den 8 maj som är sista anmälningsdag. Kostnadsfri avanmälan samt ändringar kan göras fram till 8 maj.

Är du medlem? Följ försnacket och hitta reskompisar på Naturkontakt: www.naturkontakt.se

För eventuella ändringar i din anmälan kontakta Naturskyddsföreningens rikskansli på mail: rikskonferens@naturskyddsforeningen.se