Vinnare i SM i fågelholk 2017

Vinnarna av SM i fågelholk 2017 är korade! På förstaplats kom "Stubbmonstret" av klass 5-6 i Långasjö skola med en tredjedel av rösterna. Andraplatsen gick till "Kukuu" av klass 5A i Adolf Fredriks musikklasser och tredjeplatsen tog "Bokholken" av klass 7A i Bokelundsskolan. Pris för särskilda insatser för fåglarna gick till förskoleklassen på Löa Friskola.

SM i fågelholk är en tävling för grundskole- och gymnasieklasser. Utöver guld-, silver och bronsholk delas det ut ett specialpris till den klass som har gjort stor nytta för fåglarna.

I år röstade rekordmånga personer på våra 10 finalister. Röstrekordet blev 8063 röster, och vår vinnande holk roffade åt sig hela 34% av de totala rösterna. Vi vill passa på att tacka alla skolklasser för de fantastiska, kreativa och välbyggda fågelholkarna i årets tävling.

De vinnande klasserna belönas med en oförglömlig naturupplevelse. Alla de övriga finalistholkarna delar på en fjärdeplats. Du kan spana in finalholkarna på Lill-Skansen i Stockholm under 2017.

Våra vinnare i SM i fågelholk 2017

1. Guldholk och vinnare av SM i fågelholk 2017 är ”Stubbmonstret”, som tog hem första plats med 2737 röster. Holken är gjord av klass 5-6 i Långasjö skola i Emmaboda.
  2. Tävlingens silverholk blev ”Kukuu”. Holken fick 857 röster och är gjord av klass 5A i Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm.
  3. Bronsholk blev ”Bokholken” med 722 röster, gjord av elever i klass 7 på Bokelundsskolan i Sölvesborg.

Pris för särskilda insatser för fåglarna

Årets specialpris för särskilda insatser för fåglarna i SM i fågelholk 2017 går till Löa Friskolas förskoleklas, med motiveringen "För sitt fina pedagogiska arbete som ger eleverna en relation till fåglar som håller länge, och engagerar många i samhället".