Barnens Hav - läromedel med saltvattenstänk

Livet under ytan i våra hav är både vackert och spännande. Ändå är det ett mysterium för många människor.
Därför finns Barnens Hav – ett ämnesövergripande läromedel för årskurs 1-6 om allt som gömmer sig i det stora blå.

Håvning med entusiastiska barn och föräldrar vid stranden i Nisseviken, Gotland, juli 2014.

Foto:

Helena Lundmark

Materialet är ämnesövergripande och ger dig som lärare underlag och praktiskt stöd för att arbeta med Östersjön, Västerhavet och deras miljöer, både i klassrummet och på stranden.

Barnens Hav består av flera olika delar:

• Lärarhandledningarna Barnens Hav – Östersjön och Barnens Hav – Västerhavet,
  • Elevböckerna Under Ytan i Östersjön och Under Ytan i Västerhavet,
  • Växter och Djur i Östersjön utgiven av Stockholms Universitets Östersjöentrum,
  • Naturskyddsföreningens filmer om fiske,
  • Havsnätverkets fortbildningskurser för lärare.

Du hittar alla delarna härunder.

Lärarhandledningen Barnens Hav

Lärarhandledningarna beskriver hur du som lärare i årskurs 1 – 6 kan arbeta med livet och miljö i Östersjön resp. Västerhavet. Den innehåller fem kapitel (StrandbesökHavet ÖstersjönMiljöproblem i ÖstersjönHållbart fiske samt Vad kan jag göra?) med spännande bakgrundsfakta och roliga övningar att göra i klassrummet. Enklast är att arbeta med kapitlen i samma ordning som de presenteras i lärarhandledningen, till exempel under ett temaarbete om havet. Det går även utmärkt att välja en annan ordning och lägga till eller ta bort övningar.

Elevboken Under ytan i Östersjön

Elevböckerna Under Ytan i Östersjön och Under Ytan i Västerhavet är böcker för alla nyfikna elever, som vill veta mer om havens arter. Böckerna är tryckta på plastat papper så de tål att hänga med ut på stranden, där eleverna kan använda dem för artbestämning och att lära sig lite om hur arterna lever.

Du kan ladda ner böckerna här:

eller beställa dem genom att kontakta

Fälthandboken Växter och djur i Östersjön

Växter och djur i Östersjön är en fälthandbok som passar lite äldre elever, men den är också användbar när du som lärare vill fördjupa dig i Östersjöns arter och deras livsmiljö. Boken är laminerad och därmed vattentålig, vilket gör att den passar utmärkt att ha med på stranden som enklare bestämningslitteratur.

Naturskyddsföreningens filmer om fiske

Naturskyddsföreningen har gjort fyra kortfilmer om fiske som är roliga att använda i undervisningen av lite äldre elever:

Filmerna finns även samlade på en DVD-skiva som heter Kortfilmer om hav och fiske. Den har artikelnummer 6150 och går att beställa genom att mejla till order@naturskyddsforeningen.se, eller genom att ringa till 08-702 65 50. Glöm inte att uppge artikelnummer, antal och leveransadress!

Till filmerna I grumliga vatten och Vet du vad din middag åt till frukost? finns förslag på diskussioner och övningar som klassen kan göra efter att ha sett filmerna:

Havsnätverkets fortbildningar för lärare

Vill du som lärare ha stöd i att undervisa om havsfrågor? Då kan du delta i Naturskyddsföreningens Havsnätverks uppskattade fortbildning för lärare i årskurs 1-6. Under en dag får du teoretiskt och praktiskt underlag för att undervisa om Östersjön genom exempelvis föreläsningar, strandaktiviteter och workshops med havstema. Efter genomförd kurs erbjuds du även en mentor från Havsnätverket, som du kan kontakta under terminerna för att få stöd och hjälp.

> Rapport Barnens hav 2014-2015

Följ länken för att se årets kurser.

> Här kan du läsa mer och anmäla ditt intresse

Har du varit på en fortbildningsdag och vill...

...titta på bildspelet? Då hittar du det här:

...skriva ut anvisningarna till de olika övningarna? Då hittar du materialet här:

Psst!

Är du intresserad av havsfrågor? Gå gärna med i Naturskyddsföreningen och Havsnätverket. Det kostar endast 24 kronor i månaden och du behöver inga förkunskaper. Bli medlem i Naturskyddsföreningen här!

Har du frågor eller funderingar kring Barnens Hav? Hör gärna av dig! Kontaktuppgifter till Johanna Källén Fox, samordnare för Havsnätverket, och Charlie Wijnbladh, aktiv i Havsnätverket och samordnare av lärarfortbildningarna, finns ovan.

Och till sist: glöm inte att gilla Naturskyddsföreningen i skolan på Facebook för mer information om Naturskyddsföreningens skolsatsningar. Lämna gärna kommentarer kring vad du tycker om Barnens Hav - vi vill höra dina åsikter!

Tips! Naturskyddsföreningen har tagit fram massor av material som är uppskattat i skolan - allt från läromedel och rapporter till föreställningar och fortbildningar. Du hittar allt på Naturskyddsföreningen i skolan. Lycka till!

Uppdaterad 2015-12-15