Barnens Hav - fortbildningar om livet under havsytan

Naturskyddsföreningens havsnätverk håller årliga fortbildningar för lärare F-6 och naturskolepedagoger. Årets fortbildningar är avslutade, ny information kommer under 2017.

Det pågår ett fascinerande men känsligt liv under ytan i haven, som de flesta människor vet väldigt lite om. Vet du till exempel att storspiggshanen bygger bo för honan att lägga rom i och att han sen vaktar det? Eller att blåstångsplantor kan bli 50 år och att några är hanar och andra honor? Eller kan du känna igen en sandstubb? Vet du hur öronmaneten ser ut på våren?

Genomförda fortbildningar 2016

Östkusten

Onsdag 15/6 Sävö i skärgården utanför Nyköping
Tisdag 21/6 Kalmar
Onsdag 17/8 Hellvi på Gotland
Fredag 19/8 Sundsvall

Västkusten

Onsdag 17/8 Öckerö i skärgården utanför Göteborg
Måndag 29/8 Kullabygden i Höganäs
Augusti Ängelholm (datum ej bestämt)

Kursavgift 1500 kr med övernattning och 1200 kr utan. Medlemmar i Naturskyddsföreningen subventionerat pris i vissa fall.

Anmälan till kurserna ska göras senast fyra veckor före respektive kurstillfälle. (Anmälan senast 31/5 till kurserna i juni och minst fyra veckor före kurserna i augusti)

För frågor om Barnens hav, kontakta Charlie Wijnbladh, 070-839 76 87.

Om fortbildningen Barnens hav

Det är svårt att undervisa om havet. Det har ibland rent praktiska orsaker – det är mycket svårare att se hur det ser ut i havet än i exempelvis skogen. Därför har vi i Naturskyddsföreningens Havsnätverk tagit fram en fortbildningskurs med tillhörande material i första hand för lärare i årskurs F - 6 men användbart också i högre årskurser och i andra sammanhang. Kurserna har hållits både på öst- och västkusten sedan 2013 och har varit extremt uppskattade. Nu är kurserna 2016 avslutade men vi hoppas återkomma under 2017.

Syftet är att ge dig utbildning, skriftligt och muntligt underlag, övning vid stranden och praktiskt stöd i ditt framtida arbete. Detta ska göra det enkelt och roligt att arbeta med haven och deras miljö, både teoretiskt och praktiskt. På så sätt kan du bättre uppfylla läroplanens krav.

Utbildningsmaterialet tydliggör de ekologiska sambanden och flera miljöfrågor. När det tillämpas blir det enkelt och roligt för eleverna att ta till sig. Materialet innehåller såväl fakta om arter, ekologiska samband och miljöproblem, som tips om genomförande i klassrummet och på stranden.

Under utbildningsdagen har vi både en föreläsning, praktiska övningar vid stranden med insamling av djur och växter samt inomhusövningar med bl.a. det insamlade materialet, som är lämpliga för dina elever. Vi går också igenom hur man kan lägga upp en dissektion med klassen.

Mentorerna är personer med kunskap och erfarenhet av arbete med haven i skolan. Du erbjuds att kontakta din mentor för stöd och hjälp. Om önskemål finns kommer en uppföljningsdag att genomföras.

Information: Charlie Wijnbladh, Havsnätverket, 070-839 76 87 charlie.wijnbladh@naturskyddsforeningen.se

Fortbildningen Barnens Hav drivs av Naturskyddsföreningens Havsnätverk. Havsnätverket består av medlemmar i föreningen som har ett specialintresse för haven och deras miljö. Nätverket har drivit en mängd olika utåtriktade projekt med syfte att öka allmänhetens förståelse för haven, bland annat kampanjer längs kusterna med besök i hamnar, deltagande i skolor, framför allt i årskurs 1-6, och guidningar vid havet.

Charlie Wijnbladh tipsar lärare om hur man kan lära barn om fiskens olika delar på ett interaktivt och kul sätt.

Karin Anklev introducerar strandaktiviteten vid lärarfortbildningen Barnens hav på Sävö 16/6 2015

Prenumerera gärna på Naturskyddsföreningens skolnyhetsbrev för att få information om nya fortbildningar och glöm inte att gilla Naturskyddsföreningen i skolan på Facebook.