Barnens Hav - fortbildningar 2016

Nu kan du som är lärare i årskurs F-6, naturskolelärare, eller pedagog anmäla dig till årets fortbildningar om livet under ytan i Östersjön och Västerhavet.

Det pågår ett fascinerande men känsligt liv under ytan i haven, som de flesta människor vet väldigt lite om. Vet du till exempel att storspiggshanen bygger bo för honan att lägga rom i och att han sen vaktar det? Eller att blåstångsplantor kan bli 50 år och att några är hanar och andra honor? Eller kan du känna igen en sandstubb? Vet du hur öronmaneten ser ut på våren?

Fortbildningar 2016

Under 2016 håller vi fyra fortbildningar på ostkusten, och tre på västkusten. Vid alla tillfällen rekommenderar vi att du kommer kvällen innan och övernattar.

Östkusten

Onsdag 15/6 Sävö i skärgården utanför Nyköping - anmäl dig här
Tisdag 21/6 Kalmar - anmäl dig här
Onsdag 17/8 Hellvi på Gotland - anmäl dig här
Fredag 19/8 Sundsvall - anmäl dig här

Västkusten

Onsdag 17/8 Öckerö i skärgården utanför Göteborg - anmäl dig här
Augusti Kullabygden i Höganäs - anmäl dig här
Augusti Ängelholm (datum ej bestämt)

Kursavgiften är 1500 kr med övernattning och 1200 kr utan. I vissa fall kommer medlemmar i Naturskyddsföreningen att få en rejäl subvention. Mer information om det kommer inom kort.

Anmäl dig minst fyra veckor före respektive kurstillfälle. Anmäl dig senast 31/5 till kurserna i juni och minst fyra veckor före kurserna i augusti
 För frågor och anmälan, kontakta Charlie Wijnbladh, 070-839 76 87.

Om fortbildningen Barnens hav

Det är svårt att undervisa om havet. Det har ibland rent praktiska orsaker – det är mycket svårare att se hur det ser ut i havet än i exempelvis skogen. Därför har vi i Naturskyddsföreningens Havsnätverk tagit fram en fortbildningskurs med tillhörande material i första hand för lärare i årskurs F - 6 men användbart också i högre årskurser och i andra sammanhang. Kurserna har hållits både på öst- och västkusten sedan 2013 och har varit extremt uppskattade. Nu finns information om en del av kurserna 2016. Mer kommer!

Syftet är att ge dig utbildning, skriftligt och muntligt underlag, övning vid stranden och praktiskt stöd i ditt framtida arbete. Detta ska göra det enkelt och roligt att arbeta med haven och deras miljö, både teoretiskt och praktiskt. På så sätt kan du bättre uppfylla läroplanens krav.

Utbildningsmaterialet tydliggör de ekologiska sambanden och flera miljöfrågor. När det tillämpas blir det enkelt och roligt för eleverna att ta till sig. Materialet innehåller såväl fakta om arter, ekologiska samband och miljöproblem, som tips om genomförande i klassrummet och på stranden.

Under utbildningsdagen har vi både en föreläsning, praktiska övningar vid stranden med insamling av djur och växter samt inomhusövningar med bl.a. det insamlade materialet, som är lämpliga för dina elever. Vi går också igenom hur man kan lägga upp en dissektion med klassen.

Mentorerna är personer med kunskap och erfarenhet av arbete med haven i skolan. Du erbjuds att kontakta din mentor för stöd och hjälp. Om önskemål finns kommer en uppföljningsdag att genomföras.

Information: Charlie Wijnbladh, Havsnätverket, 070-839 76 87 charlie.wijnbladh@naturskyddsforeningen.se

Fortbildningen Barnens Hav drivs av Naturskyddsföreningens Havsnätverk. Havsnätverket består av medlemmar i föreningen som har ett specialintresse för haven och deras miljö. Nätverket har drivit en mängd olika utåtriktade projekt med syfte att öka allmänhetens förståelse för haven, bland annat kampanjer längs kusterna med besök i hamnar, deltagande i skolor, framför allt i årskurs 1-6, och guidningar vid havet.

> Klassens energibok om Barnens Hav: Östersjön

Charlie Wijnbladh tipsar lärare om hur man kan lära barn om fiskens olika delar på ett interaktivt och kul sätt.

Karin Anklev introducerar strandaktiviteten vid lärarfortbildningen Barnens hav på Sävö 16/6 2015