Energifallet

Tankar om energi

Vad vet klassen om energi och hållbar utveckling? Låt bildspelet bli en utgångspunkt för samtal om viktiga hållbarhetsfrågor.

Vad är egentligen energi?

Foto:

Ulrica Zwenger

Tankar om energi

Ämnen: Fy, Bi, Ke, Ge, (Tk, Sh, Hkk)

Energi finns överallt och vi använder den hela tiden, fastän den inte ens syns. Men vad är egentligen energi? Och varför måste vi minska vår energianvändning? Den här övningen innehåller ett bildspel, som kan användas för att utveckla resonemang kring energi- och klimatfrågor.

Målet med Tankar om energi är att eleverna ska få kunskaper om människans beroende av naturen, men också om hur vi påverkar den. Övningen ger kunskaper om energins flöde från solen genom naturen och det påverkar samhället. Övningen tar även upp begrepp som energikvalitet, fotosyntes, växthuseffekt, klimatförändringar samt fossila och förnybara bränslen.

Material och verktyg: Bildspel till Tankar om energi. Material och verktyg till den här övningen finns även i menyn till höger.

Genomförande

Förbered genom att läsa igenom att klicka dig vidare till texterna till respektive bild nedan. Planera hur många av bilderna som bör hinnas med vid ett tillfälle. Visa valda delar eller hela bildspelet och diskutera tillsammans i klassrummet.

Klicka på bilderna för att komma till frågor och faktatext till respektive bild.

Energi finns överallt! Energi kan varken skapas eller förstöras, vara omvandlas från en form till en annan. Detta kallas för energiprincipen.

Allt är energi!

Solen skiner oavbrutet. Energin från solens strålar påverkar massor av processer på jorden.

> Frågor och fakta till Solenergi!

Ständigt nås jorden av ungefär
10 000 gånger mer energi än vi människor använder – det gäller bara att fånga energin!

Fånga energin!

Energi behövs överallt. Elektricitet gör att apparater kan fungera och
lampor kan lysa, element avger värmeenergi till luften. Människor och djur behöver energi för att överleva.

Varför behövs energi?

Vädret varierar från dag till dag. Klimatet beskriver vädrets mer långsiktiga egenskaper. Just nu förändras jordens klimat mycket snabbt.

Frågor och fakta till
Vad är växthuseffekten?

All energi har en miljöpåverkan som måste vägas mot nyttan av den energi vi använder.

Miljövänlig energi?

Vi kan vara energismarta på flera sätt: genom att använda effektivare teknik, slösa mindre energi, och genom andra besparingar.

> Frågor och fakta till Energismart!

> Till startsidan för årskurs 7-9

> Till Vad är energi? för F-6