Redo för solrevolution på hustaken!

I framtiden kommer det att vara lika vanligt att handla solceller på IKEA som det är att skruva ihop en Billy bokhylla. Faktum är att man redan nu kan handla solceller på IKEA i Storbritannien. Ändå fortsätter Sverige med kärnkraft och import av sopor som vi bränner för att värma våra hus, med otrevliga utsläpp på köpet.

Det pågår en global solrevolution! För tio år sedan var solceller något som engagerade tekniknördar. Idag är det en gigantisk industri som skapar jobb till tusentals människor och utmanar fossilenergin på allvar. Hoppa på ett tåg i Tyskland så kan du se vad lite smart politik kan göra. Hus efter hus har solceller på taket. Eller åk till Bangladesh. Där smälls det upp ett nytt solcellstak i minuten! Men i Sverige gapar taken ännu tomma.

Många vill vara en del av solrevolutionen, men vet inte riktigt hur eller är oroliga att det ska kosta en massa pengar. Sverige måste ta politiska beslut som gör att alla solrevolutionärer slipper vara oroliga. Och kommunerna kan visa vägen.

I ett 100 % förnybart och hållbart energisystem kan solenergi spela en viktig roll. En timmes solinstrålning på jorden innehåller mer energi än vad mänskligheten använder på ett helt år. Snacka om energikälla i överflöd! Också i Sverige är potentialen stor – våra mörka vintrar vägs upp av ljusa somrar. Vi kommer kanske inte få all vår energi direkt från solen, men solenergin är en viktig pusselbit tillsammans med andra energislag. Fast egentligen är ju vindenergi, vattenkraft och biobränslen också solenergi. Tillsammans med effektivare energianvändning kompletterar de varandra riktigt bra, så vi kan slippa klimatförstörande fossilbränslen och dyr och farlig kärnkraft.

5 soliga förslag till politiker!

•Enkla regler för dem som vill sälja sin överskottsel. Äntligen har vi fått gehör för vårt krav på rimlig ersättning för solrevolutionärernas överskottsel! Men den nya skattereduktionen är onödigt krånglig. Vi vill se en återbetalning direkt på elräkningen varje månad. Och dagens investeringsstöd är en toppenbra tanke, men har tyvärr dålig effekt. Ansökningsprocessen är krånglig, väntetiden lång och pengarna tar slut i ett nafs. Många hugade solrevolutionärer sitter och väntar på svar istället för att pynta taket med solceller. Gör om och gör rätt, eller ta bort stödet och satsa pengarna smartare.

•Bort med kravet på momsregistrering. Enligt skatteverket måste den som säljer el från egen produktion momsregistrera sig. Ytterligare ett onödigt hinder för blivande solrevolutionärer med andra ord. Tidigare fanns en gräns på 30 000 kr för intäkterna - under denna gräns behövdes ingen momsregistrering. Återinför denna gräns och skatteverket slipper dessutom krångla med massor med kostsam administration.

•Folk i lägenhet vill också bli solrevolutionärer. Alla bor inte i villa. Faktum är att hälften bor ovanpå varandra istället för bredvid. Därför måste staten också satsa på att alla som bor i lägenhet ska kunna sätta upp solceller på taket ihop med grannarna.

•Kommunal solrevolution. Kommunerna äger ofta en massa fastigheter. Inte bara kommunhuset, utan också till exempel skolor och bostadshus. Köper de ful-el till husen, eller pryder de taken med solceller som skickar en tydlig solrevolutionär signal till grannarna? Och när kommunen väl satsar på solen borde de passa på att se över byggreglerna också. Kommunerna har olika regler för bygglov för solceller, och på en del håll är det onödigt krångligt.

•Sätt mål på 100 % förnybar energi. Ska vi klara klimatmålen finns inget utrymme för velande. Ett tidsbestämt mål på 100 % förnybar energi skickar tydliga signaler till alla aktörer om vad som gäller, och sätter fart på omställningen. Solenergin spelar en viktig roll, tillsammans med energieffektivisering och andra förnybara energislag. Ett ambitiöst planeringsmål för solenergi skulle också ge en tydlig hint om riktningen för framtidens energisystem.

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 224 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.