Se upp för triclosan i tandkrämen

I somras bestämde sig ICA och KF för att plocka bort antibakteriella produkter från butikshyllorna. Men kvar är tandkräm med det miljöfarliga konserveringsmedlet triclosan.

Artikel 2000-6

Vi vet att triclosan är giftigt för vattenlevande organismer. Och att det inte bryts ner i reningsverk. Nyligen har man funnit triclosan i bröstmjölk. Till råga på allt är de långsiktiga miljöriskerna ännu okända.

Se upp med Colgate Total eller Pepsodent Triple! De är lätta att förväxla med vanliga flourtandkrämer men de innehåller triclosan. Det gör också Colgate-tandkrämerna: Fresh Confidence, Total Fresh Stripe och Xylitol. Liksom Aquafresh Triple Protection, Blåvitt 4-i-ett och Pepsodent Kaps. Köp dem inte så undviker du att triclosan hamnar i marken, lagras i din kropp eller förs vidare till ditt barn.

På Apoteket slutar man helt att sälja tandkräm med triclosan. Om triclosan har en medicinsk effekt borde Läkemedelsverket klassa det som läkemedel. Smittskyddsinstitutet anser att det endast bör ordineras av tandläkare.

Nu kräver handeln att det tydligare ska framgå att tandkrämen är avsedd för personer med tandköttsproblem och inte lämpliga för barn. Henkel som tillverkar Theramed tandkräm/munvatten tar helt bort triclosan i sina produkter. Pepsodents tillverkare säger att man "funderar" på hur man tydligare ska kommunicera saken till målgruppen. Till dess gör man som konsument klokt i att läsa det finstilta på tandkrämen!

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson