Barnvård får underkänt

De flesta krämer, oljor och schampon för barn innehåller kemikalier som kan vara farliga för hälsan eller miljön. 50 av 69 testade produkter får underkänt i Naturskyddsföreningens nya undersökning.

Artikel 2004-4

Kemikalier finns överallt i vår omgivning och i produkter som vi använder dagligen. En del är harmlösa, andra är skadliga. Många vet vi alldeles för lite om. Men vi vet numera att schampon, tvålar och krämer ofta innehåller ämnen som är skadliga för både hälsa och miljö.
Barn är extra utsatta. Eftersom barns hud är tunnare än vuxnas och försvaret i huden är sämre utvecklat finns det skäl att vara extra försiktig när det gäller barn och kemikalier.SNFs Handla Miljövänligt-avdelning har därför genomfört en undersökning för att vaska fram barnvårdsprodukter som klarar högt ställda såväl hälso- som miljökrav. Av69undersökta produkter får dock endast fyra produkter grön flagg. det är också produkter som redan är Bra Miljövalmärkta. 15 produkter kan innehålla ett eller två ämnen där ämnenas egenskaper är okända. Gul flagg gäller för dem. För restrerande50 produkter gäller att de innehåller ett eller flera ämnen där studier ochtestervisatnegativa effekter på hälsa eller miljö. Röd flagg! Kemikonsulter har anlitats som gått igenom17tillgängliga databaser för att värdera de 287 ämnen som de funnit i pro-
dukterna.
Så, om du är ute efter barnvårdsprodukter - undvik de rödflaggade krämerna, oljorna och tvålarna. Du gör då livet lite säkrare för ditt barn. Välj i första hand Bra Miljövalmärkta produkter och i andra hand gulflaggade. Genom att vara en kräsen konsument förmedlar du ett budskap om försiktighet till tillverkarna.
Tvål och schampo sköljs bort efter användningen och har därför ingen långvarig kontakt med huden. Salvor och krämer sitter kvar en längre tid. Var noga när du väljer sådana produkter till ditt barn.
I en del fall, till exempel när det gäller tvättservetter, är det klokast att helt enkelt välja bort produkten och i stället använda vatten och en tvättlapp av tyg när du byter på barnet.

Det är också väl dokumenterat att många människor är känsliga för parfym, undvik därför parfymerade produkter till små barn.
Hur är det då med naturämnen, de är väl alltid ofarliga? Nej, så enkelt är det inte. Informationen om naturämnen är ofta otillräcklig, vissa kan orsaka irritation och allergi. Naturämnen som till exempel kamomill, lavendelolja och lanolin har i denna undersökning bedömts på precis samma sätt som övriga ingredienser.

Text: Carl-Axel
FOTNOT Läs mer och beställ broschyren Barnet, hälsan och miljön på www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv.cfm

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson