SNF rockar fett i Hultsfred

UPPDRAGET * Naturen runt Hultsfred rymmer åtskilliga pärlor. Men när Hultsfredfestivalen drar igång den 16 juni är det nog mer rock och röj som gäller. Sara Nilsson från SNFs kansli planerar tillsammans med Emådalens Naturskyddsförening att göra några av festivalbesökarna miljöintresserade.

Skribent Petra Melin

Vad ska ni göra?

? Hultsfredsfestivalen har i år bett Naturskyddsföreningen komma och informera om miljöfrågorna tillsammans med Håll Sverige Rent. Vi ska tillsammans sätta upp ett tält med utställningar, ha olika aktiviteter och 3-4 personer på plats som kan svara på frågor.

Hur får man musikintressade ungdomar att intressera sig för oss?

? Ett sätt är att ställa ut en lång tygduk där man sätter sitt fotavtryck tillsammans med en kommentar eller sitt namn. Förhoppningsvis kan vi sedan ge duken till Sveriges miljöminister, Lena Sommestad. Syftet är att öppna ögonen för våra ekologiska fotavtryck. Det vi gör i Sverige påverkar även andra länder till en hållbar utveckling eller inte.

Ett annat sätt är att det finns korta guidade turer som visar närnaturen, bland annat en sjö och en ekdunge på området. Detta gör vi för att ungdomarna ska få se hur nära naturen ofta är.

Någon av oss kan också klä ut sig till jätteräka eller banan. Det ger flera möjligheter att berätta om hur vår konsumtion påverkar miljön. Bananen kan dela ut ekologiskt odlade bananer som man kan mumsa på medan man tittar runt i tältet och pratar med oss.

Vad är syftet med detta projekt?

? Vi vill visa vad Naturskyddsföreningen arbetar med. Det händer ständigt saker inom SNF, vi vill visa vår kreativitet och så klart värva medlemmar. Huvudsyftet är att få ungdomar att engagera sig i miljöfrågorna.

Skribent Petra Melin