Vindkraft förstör värdefull gammelskog

ENERGI * En dom från miljööverdomstolen vid Svea hovrätt ger Vindkompaniet rätt att ställa upp fjorton vindkraftverk på bergs­toppar klädda med gammel­skog inom Sveaskogs ekopark Rautiorova i Övertorneå.

Skribent Anders Friström

– Oersättliga naturvärden förstörs genom ökad fragmentering av gammelskogen, konstaterar Virpi Törlind, ordförande för Naturskyddsföreningen i Norrbottens län.

Det är särskilt dragningen av anslutningsvägar och kraftledningar som delar upp de känsliga naturmiljöerna.

Enligt Virpi Törnlind gör miljö­överdomstolen både naturvården och vindkraften en björntjänst genom att inte ta tydlig ställning för naturvärdena i detta solklara fall.

– Här har vi gammelskogar med mycket höga naturvärden, nu fragmenteras skogen och vindkraftsföretagen får fel signaler om var det är möjligt att bygga.

Naturskyddsföreningen, Skogsstyrelsen, Naturvårdsverket och Länsstyrelsen har alla i yttranden tydligt markerat det olämpliga med vindkraft i Rautiorova.

– Miljööverdomstolen har inte tagit intryck av detta. En ledamot i domstolen har dock haft av­vikande mening, något som trots allt visar på att Miljööverdom­stolen inte var enig i sitt domslut konstaterar Virpi Törlind.

Domstolen sade dock nej till fem verk på berget Taka-Aapua, med hänvisning till de höga naturvärdena i skogen där.

– Det positiva är att Miljööverdomstolen har tagit lite mer hänsyn än vad Miljödomstolen gjorde, men det uppväger inte att man även i fortsättningen ger tillstånd att bygga verk i gammelskogar, säger Urpo Taskinen, koordinator i länsförbundet.

Skribent Anders Friström