Ekogodis ett bättre val

HEMMA * Smågodis har länge varit detsamma som en rejäl dos av färgämnen, syntetiska aromer och sötningsmedel. Det går dock alldeles utmärkt att göra godis av mer hederliga råvaror. Ekologiskt godis har på allvar landat i Sverige.

Skribent Ann-Helene Meyer Von Bremen

ENLIGT STATISTISKA CENTRALBYRÅN äter familjen Medelsvensson 1,2 kilo godis i veckan. Vi är de näst största gottegrisarna i världen, efter finländarna, och det som framför allt utmärker oss är att även vi vuxna har en stor söt tand.

Men det söta livet har en baksida och då är det inte främst sockerinnehållet vi tänker på (sockret är ju själva idén med godis) utan alla tillsatserna. En vanlig påse lördagsgodis innehåller i snitt hela 20 olika tillsatser, enligt konsumentsidan ”Testfakta”.

Tidningen Råd & Rön visade nyligen att azo-färgerna fortfarande finns kvar i godiset, trots att dessa syntetiska färgämnen anses orsaka koncentrationssvårigheter och hyperaktivitet hos barn. Det finns även andra färgämnen som är tveksamma, exempelvis kinolingult (E104) och patentblått V (E131) som kan ge allergiska reaktioner och misstänks vara cancerogena. Mono- och diglycerider, vanliga som emulgeringsmedel för att ge godiset den rätta konsistensen, har också pekats ut som orsak till cancer. Forskare har också larmat om att det vanliga sötningsmedlet, glukossirap, är dubbelt så farligt för hälsan som vanligt socker, eftersom det misstänks höja risken för diabetes och hjärtinfarkt.

Sådan tur då att det nu finns alternativ, nämligen ekologiskt godis. Att välja ekologiskt är generellt ett bra sätt att slippa bli expert på E-nummer, och garanterat få i sig betydligt färre tillsatser. I det ekologiska godiset kommer färgämnen och smakaromer från frukt, bär, kryddor med mer, allt ekologiskt odlat. Sockret är också ekologiskt odlat utan kemiska bekämpningsmedel, till skillnad från vanlig sockerbetsodling som kräver mycket bekämpningsmedel. En del tillverkare använder också ekologiskt oraffinerat rörsocker, vilket innehåller mer mineraler.

Ekologisk kakaoodling skiljer sig också från den vanliga odlingen, som ofta innebär stor användning av tunga bekämpningsmedel och skövling av värdefull natur, inte minst regnskog. Härdade fetter eller ingredienser som är tillverkade av genmodifierade organismer, GMO, är heller inte tillåtna.

Ekogodis har länge varit en realitet i länder som Tyskland och Storbritannien, men har under de senaste två åren även börjat komma hit. I princip allt ekologiskt snask som vi har i Sverige är tillverkat utomlands.

– Det har hänt oerhört mycket utomlands under de senaste åren och allt har inte nått Sverige. Det handlar ofta om små leverantörer som vill koncentrera sig på sin egen hemmamarknad. Intresset bland konsumenterna i Sverige beror på det allmänna intresset för ekologiska varor, säger Lennart Olsson, inköpare på Kung Markatta som är den största grossisten på ekologiskt godis i Sverige.

ETT FÖRETAG SOM SÅG DETTA ”GRÖNA HÅL” var Sjölunda Gård, som under hösten lanserade sina ekologiska godis­blandningar hos Coop under namnet ”Ekorrens”. I dag finns godiset i de flesta butikskedjor.

– Det är väldigt roligt att det finns ett intresse för alternativ, vi märker det särskilt bland de yngre, säger Charlotte André på Sjölunda Gård.

Godiset är tillverkat av en tysk producent som lagat godis under 20 år.

Även Sockerbageriet i Helsingborg har under det senaste halvåret börjat sälja ett tiotal Kravmärkta karameller och levererar bland annat till Ridderheims och finns i många matbutiker. Karamellerna tillverkas i Danmark.

– Min farfarsfar började göra karameller 1904. Då fanns det inga artificiella färger och inga besprutade sockerbetor, så nu är vi tillbaka på ruta ett, men tycker samtidigt att detta ligger i tiden, säger Björn Holmgren på Sockerbageriet.

BLAND DE STORA GODISFÖRETAGEN i Sverige har dock in­tresset hittills varit svalt. Men det kan bli ändring på detta. På Kraft Foods i Norden, som bland annat har varumärken som Marabou, Non Stop, Twist och Noblesse, finns ett nyvaknat intresse,

– Vi lever på kundernas efterfrågan och vi har noterat att det finns en ökad efterfrågan på ekologiskt och etiskt godis, framför allt på chokladsidan. Vi är definitivt intresserade av detta område och personligen tror jag att hållbara produkter är framtiden, säger informationschefen Anders Carne.

Framtidens godis är kanske grönt, men kom ihåg, inte ens eko-snaskare slipper undan tandborstningen!

Skribent Ann-Helene Meyer Von Bremen