Gör medvetna fiskval

VINKLAT * Med läckra fiskrätter och Fixa fina fisken-foldrar nådde Handla Miljövänligt-gänget i Östersund tusentals kunder på Ica Maxi med information om vilka fiskar man bör välja om man är mån om livet i havet.

Skribent Cissi Cecilia Hinderson, Länskontaktperson För Handla Miljövänligt-Nätverket I Jämtland

Inför årets Miljövänliga Vecka, med kampanjtemat ”Rädda havets liv”, hade vi kommit överens med Ica Maxi i Östersund om att under fyra dagar få bjuda på miljömärkta fiskrätter och samtidigt informera om fisk och skaldjur (Ica Maxi stod för råvarorna). Evelina Berg och Frida Johansson från hotell- och restaurang­programmet stod för det gastronomiska. Jag och Veronica Berg, ordförande i Östersundskretsen, hoppade in på eftermiddagarna. Evelina och Frida, iklädda förkläde och kockmössa, komponerade miniportioner av läckra fiskrätter som ställdes i prydliga rader bredvid Naturskyddsförening­ens Fixa fina fisken-foldrar. Det såg proffsigt ut.

Människor i alla möjliga åldrar strömmade till, provsmakade och utbrast ”Åh, så underbart gott”. Kockeleverna fick massor med beröm och jag upplevde att kunderna hade tid att stanna till en stund. Många nickade igenkännande när vi pratade om tigerräkor. De hade sett och hört om de fruktansvärda räkodlingarna i media.

När klockan närmade sig 18.00 på torsdagskvällen hade närmare 1 400 provsmakat någon av fiskrätterna och lika många hade informerats och fått med sig recept. Vi kände oss mycket glada och nöjda om än något trötta.

Under cykelturen hem tänkte jag på alla de positiva möten som en sådan här kampanj leder till. Jag tänkte på pappan som kom förbi med sin femåriga son. Man tror att han ska vara lite lätt stressad en kväll som denna, men istället, efter att ha stått och pratat en lång stund, utropade han glatt ”pappa ska bara tävla också, för nu ska vi vinna…” Kanske är det han som nästa dag sitter och äter lunch med kollegorna på jobbet när de börjar prata om fisk…? Kanske är det hans lille son som avbryter under sångstunden på dagis och utropar ”hallå där, man ska inte äta tigerräkor, vet ni väl!?”

Det är med andra ord många fler än de 1 400 personer vi pratat med som nåtts av informationen och då ska man ju också komma ihåg att kampanjen ”Rädda havets liv” pågått på cirka 150 andra platser i Sverige.

Är du kanske är en av dem som har en Fixa fina fisken-folder på bordet där hemma och nu är beredd att göra ditt medvetna val?