Nu skippar vi scampin

FÖRENINGEN * Inför miljövänliga veckan genomförde Naturskyddsföreningen nätkampanjen "Antiscampi" om varför man inte ska äta jätteräkor. Nu har kampanjen nominerats till utmärkelsen "årets blåslampa" som delas ut av tidningen Råd & Rön och organisationen Sveriges Konsumenter.

Skribent Anders Friström

Nomineringen motiveras bland annat så här: ”Med hjälp av ett aktivt, välformulerat och väl underbyggt kampanjarbete inte minst genom sociala medier har Naturskyddsföreningen fått konsumenterna att inse varför det är viktigt att avstå från jätteräkor – de medför miljöförstöring, fattigdom och våld under produktionen.”

Med hjälp av en kampanjsajt på Facebook och spridning till alla föreningens facebookvänner så har nu fler än 63 000 sett kampanjfilmen ”Antiscampi” på Youtube. Eftersom varje person på Facebook i genomsnitt har 130 vänner sprider sig budskapet snabbt från vän till vän. Över 8 700 har också tryckt på gilla-knappen på sidan.

– Det är väldigt roligt att se hur sociala medier har hjälpt till att lyfta den här frågan som man kämpat med så länge, säger Mona Wallin, ansvarig för sociala medier på Naturskyddsföreningens kansli. Föreningens aktiva under Miljövänliga Veckan fick det lättare på gator och torg när så många redan hade mött budskapet på Facebook och Twitter.

Ett hundratal bloggar har skrivit om kampanjen. Med rubriker som ”Har du ätit din sista räka”, ”Nu skippar vi scampin” eller ”Jätteräkor med dålig eftersmak” vidareförmedlar bloggarna med egna ord föreningens budskap. Många har visat att de är antiscampi genom att lägga upp en ”widget” med bildlänk till föreningens kampanjfilm på sina bloggar och hemsidor.

Skribent Anders Friström