Fosfatstopp

Skribent Anders Friström

KEMIKALIER * EU-parlamentet har röstat igenom ett förbud för fosfater i tvättmedel och maskindiskmedel inom unionen. Beslutet innebär en gräns på 0,5 procent fosfat i tvättmedel från 2013 och från 2017 i maskindiskmedel. Sverige har sedan tidigare en gräns på 0,1 procent. Det svenska förbudet har varit en förebild för EUs beslut. Naturskyddsföreningen drev igenom kravet i valrörelsen 2006. I praktiken innebär gränsvärdena att producenterna måste satsa på andra mjukgörare än fosfat. Dock kan det fortfarande finnas små fosforföro­reningar i medlen.

Fosfater används i disk- och tvättmedel för att motverka vattnets hårdhet och på så sätt rengöra effektivare. I vattenmiljö förvärrar fosfaterna övergödningen och algtillväxten. Cirka 20 procent kommer ut i Östersjön från källor på land och har sitt ursprung i fosfater i tvätt- och diskmedel.

Skribent Anders Friström