Giftfritt badrum

GRÖN GUIDE * Vilka alternativ finns det till pvc i kök och badrum? Är det lönt att sopsortera när man måste diska ur förpackningarna? Det är några frågor till Grön Guide i detta nummer.

Skribent Anders Friström

Strålat dricksvatten

UV-bestrålning av vattenledningsvatten, är det farligt?

Bror Pettersson, Vittangi

SVAR: UV-ljus används för att desinficera dricksvattnet.  Det innebär att man kan minska mängden klor man tillsätter om man istället använder uv-ljus. Enligt Stockholm Vatten finns det inga kända nackdelar förutom att man behöver energi, men det behövs ju till framställning och transport av klor också.

Silikon bättre än pvc

Vad jag förstår är miljö- och hälsoriskerna med plaster som pvc och teflon väl belagda. På senare tid har jag sett Peva och silikongummi lanserade som ”miljövänliga” alternativ till dessa för exempelvis duschförhängen respektive köksgeråd. Är de miljö- och hälsosäkra alternativ?

Jacob von Oelreich, Stockholm

SVAR: Generellt kan man säga att Peva (polyetylenvinylacetat) och silikon är bättre än pvc och teflon, men det innebär inte att de är miljö- och hälsosäkra. Problemen är ofta tillsatserna och det är svårt att få reda på vilka de är. Våra råd när det gäller husgeråd är att välja glas, rostfritt och trä så långt det går.

När det gäller duschdraperier finns det sådana i polyester som inte är lika miljöbelastande. Om det är stekpannor och bakformar du tänker på när det gäller teflon, så är gjutjärnspanna respektive bakformar i papper eller rostfritt stål det bästa alternativet.

Är det värt att sopsortera

Jag har växt upp med att man ska sopsortera eftersom det är bra för miljön. Häromdagen träffade jag en person som avstår för att sopsortera. Hon funderade på om det gör så stor nytta när man exempelvis måste skölja ur förpackningarna, ofta med litervis av vatten. Är det värt att sopsortera om man ser till konsumtionen av vatten?

Beatrice Martinsson

SVAR: Ja, absolut. Det går åt mycket mindre vatten för att skölja ur och återvinna till exempel pappersförpackningar än för att tillverka nya. Den kloke ser också till att alltid skölja ur med kallt vatten, filmjölk och mjölk löser sig sämre i varmvatten och uppvärmningen av vatten drar mycket energi. Man sparar mycket energi vid återvinning, när det gäller aluminium sparar vi 95 procent och stål 75 procent. Ett ton returpapper motsvarar cirka 14 träd och för varje kilo plast som återvinns spar vi en liter olja och två kilo koldioxid. Det finns flera studier som visar att återvinning minskar både energi- och materialanvändning, bland annat har studier från Kungliga Tekniska Högskolan och regeringens utredning ”Resurs i retur” kommit fram till detta.

Miljövänliga våtrumsmattor

Vi ska bygga om badrummet, kakelplattor och klinkers har rört på sig så vi måste göra om golv och väggar. Finns det våtrumsmattor som inte är miljöovänliga?

Siv Sonmark

Jag undrar om det går att renovera badrummet miljö­vänligt? Finns det exempelvis våtrumsmattor som inte innehåller gifter? Vad är minst skadligt av ytmaterial och tätskikt?

Annsofi Silander, Stockholm

SVAR: Vi har inte hittat några våtrumsmattor utan pvc. Däremot finns det ftalatfria pvc-mattor, tyvärr är inte pvc något bra alternativ i alla fall. I våtrum är det inget som slår kakel och klinker som material.

Om det har rört på sig behöver den underliggande konstruktionen göras stabilare. Se till att få tätskiktet under gjort enligt branschreglerna, annars finns risk för vattenskador.

Vi har inte heller hittat något PVC-fritt tätskikt, men fråga efter ftalatfria produkter.

Skicka dina konsument- och miljöfrågor till:

anders.fristrom@naturskyddsforeningen.se

Sara Öberg, handläggare, Bra Miljöval, Naturskyddsföreningen svarar på dina konsumentfrågor.

Skribent Anders Friström