Lasse bergs långa vandring

KULTUR * Nu avslutar Lasse Berg sin vandring genom sex miljoner år av mänsklig utveckling. I boken Ut ur Kalahari tillämpar han forskningen om vår inre natur på nutiden.

Skribent Mats Hellmark

– Jag zoomar in på den tid där jag själv varit med, säger författaren och journalisten Lasse Berg.

I boken återvänder han till byar och städer i Asien och Afrika som han följt sedan 60-talet. Utvecklingen är förbluf-fande, och en helt annan än den han och andra förutspådde.

– Den djupa fattigdomen har minskat drastiskt. I Indien har medellivslängden fördubblats. Men det mest fantas-tiska är förändringen i sättet att tänka.

När han först kom hade de fattiga inte ens råd med drömmar, de var fattiga och skulle alltid så vara. I dag har mil-jarder människor fått insikt om att de har rättigheter och kan få bättre liv.

– De kan ställa krav och de styrande har anledning att vara rädda. Samtidigt är folk också mer missnöjda än tidigare. Förväntningarna ökar snabbare än den ekonomiska produktionen.

Lasse Berg tänkte egentligen skriva en liten bok om nya rön inom paleontologi men hade turen att hamna mitt i ett vetenskapligt genombrott – och vara en av de första att berätta om det. Det blev tre tjocka böcker.

Den nya forskningen ifrågasatte den etablerade bilden av människans utveckling. I stället för den aggressiva revir-hävdande alfahannen lyfte man fram en ny drivande kraft: samarbetande empatiska jägare och samlare som levde i jämlika grupper.

– Det jag ville undersöka i den här boken var hur det liv vi lever i dag förhåller sig till vår inre natur, hormonsyste-men som gör att vi vill tillhöra en grupp och göra andra glada.

Kanske börjar vi hitta tillbaks till delar av det goda i samlarsamhället, samtidigt som vi aldrig varit så ensamma och så materiellt inriktade. Men Lasse Berg ser hopp i vår förmåga att skapa utvidgade ”samlargrupper” som religioner och nationer.

– I deras namn kan vi till och med offra våra liv. Om miljarder människor kopplar ihop sina hjärnor inför ett reellt problem som klimatförändringen kan vi åstadkomma storverk.

Mats Hellmark

Läs en lång intervju med Lasse Berg i SN 2011-3 på http://bit.ly/lasseberg

Mer kultur

Böcker

I detta nummer handlar boktipsen om självhushållning och att ställa om till ett mer hållbart liv.

Något är möjligt – Ekologi som livsnjutning

Kerstin Hamberger, Humanistiska förlaget

Visst går det. Det är vad Kerstin Hamberger vill visa när hon berättar om sin egen radikala omställning: från storstadsliv och konsumtionssamhälle till ett litet hus på landet med djur och odlingar. Hennes mål var både att leva nära naturen utan resursslöseri och att öka livsnjutningen. I första hand är det här en praktisk och oromantisk liten handbok som kan minska friktionen för den som vill göra samma resa. På vägen bjuder Hamberger på sensuella iakttagelser från en naturnära tillvaro och personliga resonemang om vår tids utmaningar.

MH

Urliv

Kerstin von Seth, Lo Söllgårds förlag

Matmor och Husbond köper en gård på skånska landsbygden. De får barn och lever i ett med naturen och djuren. Dit hör hästar, får, kor, grisar, hundar och katter. Men också de vilda djuren. Kerstin von Seth skriver stilsäkert och ofta utifrån djurens perspektiv. Hon flyttar in i räven, gladan, katterna och igelkotten och ger i glimtar deras syn på tillvaron. Det är för övrigt ganska mycket äta och ätas i texterna men det skildras som naturens ordning. Det är njutbart att läsa om livet på landet när det skrivs med denna värme och charm. Jag vill ha mer.

CAF

Rätt ur jorden – Handbok i självhushållning

Bella Linde och Lena Granefelt, Ordfront förlag

Rätt ur jorden känns som den ultimata handboken för storstadsmänniskan som är grön på det gröna men längtar efter egna odlingar och fräschare mat. Här finns alla de konkreta tipsen för att förvandla villatomter, odlingslotter eller balkonger till giftfria skafferier. Du måste inte flytta ut på landet och byta liv för att bli självförsörjande på grönsaker och naturens gratismat, menar journalisten och författaren Bella Linde. Lena Granefelts vackra bilder och en inbjudande layout bidrar till lusten att greppa spaden eller gå ut i bärskogen.

MH

Cd-guide till tystnader

On Land (1982), Brian Eno

Långa tider sitter vi på pass. I naturen och i olika slags väntrum. Den här fria, disponibla tiden är som musik i Brian Enos öron, och det var så han knäckte koden till sin epokgörande idé om ambient music. Omvärldsmusik.

Loud City Song (2013), Julia Holter

Hon sjunger i mellanrummen av varje ton. Det gör att eftertänksamheten ökar, uppmärksamheten på minsta avvikelse. Holter har spelat in en fantastisk cd där hon med rösten som känsligt lod navigerar mellan stad och land.

Energy Field (2010), Jana Winderen

Norskan Jana Winderen dammsuger havsbottnen med hydrofoner och skapar musik av sjöborrar och räkor. Eventuellt ligger all musik redan färdigskapad i Atlantens djup. Det gäller bara att håva in den, typ Winderens marina musik.

Für Alina (1999), Arvo Pärt

“Pappa, det låter som en speldosa som sover!”, sa min yngsta när hon hörde musik av Arvo Pärt. Javisst! Det är svårt att föreställa sig en glesare musik än pianosolot Für Alina. Lugnet i musiken leder fram till en stilla extas.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Mats Hellmark
Artikeln publicerades i