Brummande vänner i trädgården

NATURENS ABC * Det är svårt att inte tycka om humlor. Luftens minibjörnar dunsar förnöjsamt fram från blomma till blomma och sticks inte i onödan. Men på deras lurviga axlar vilar ett tungt ansvar: de är våra viktigaste pollinatörer.

Skribent Anna Froster

Vårens första riktigt varma solstrålar har ett eget hummande ljud. Det är humledrottningarnas vingsurr. Tack vare sin varma päls drar drottningarna fram mellan sälg och tussilago medan de flesta insekter fortfarande ligger i dvala. När de har stillat sin vinterhunger kan man se dem flyga fram lågt över marken och undersöka lämpliga boplatser som tuvor, lövhögar eller gamla sorkgångar. De humlor som kravlar omkring inomhus är oftast hushumlor, som söker bostad i ihåliga träd. Ganska snart blir de uttorkade i inomhusluften och orkar inte flyga mer, men om du lyfter ut dem piggnar de till igen.

Drottningens rike

När drottningen har hittat en bra boplats börjar hon lägga ägg. Hon bygger upp hela sitt rike från grunden och väljer själv om hon vill befolka det med söner eller döttrar. Spermierna från sensommarens parning ligger nämligen kvar i en särskild behållare, och när äggen kommer ur äggledaren kan hon välja att öppna kanalen till spermabehållaren eller inte. Befruktade ägg blir honor och obefruktade blir hannar. I början lägger hon bara hon-ägg, eftersom hon behöver arbetare som bygger upp samhället. Hannarnas enda livsuppgift är att para sig och de första hannarna brukar dyka upp kring midsommar. De är fridsamma varelser som saknar gadd, så om man lär sig skilja på hannar och honor kan man plocka upp hannarna i handen utan att riskera något. Lättast känner man igen dem på att rumpan är rundad medan honornas är spetsig.

Bränns inte

Trots att honorna har en gadd sägs det att de bränns snarare än sticks. Det har att göra med att sticket inte känns mer än ett nålstick, men efter några sekunder börjar giftet att verka och ger en brännande smärta.

Humlornas tjocka päls gör att de kan flyga både tidigt på våren och tidigt på morgonen. Som bin i björnkläder är de överlägsna i kyliga klimat och sköter det mesta av pollineringen på svenska frukter och bär. Humlerika marker får större skördar. Det är ett bra exempel på ekosystemtjänster som vi får tillbaka av ett småskaligt, blomrikt landskap.

Hotad art

Vi borde alltså buga oss inför varje humla vi möter. Men i stället för rökelse och myrra kommer vi med gödsel och bekämpningsmedel som tränger undan blommorna. Det senaste århundradet har Sveriges blommande landskap blivit mer och mer jämngrönt, och majoriteten av våra 40 humlearter minskar.

Hjälp humlorna

Trädgårdarna har blivit humlans oaser. I en vanlig villaträdgård kan du säkert räkna in tio arter. Även i balkonglådor och på innergårdar kan man hjälpa humlorna genom att plantera rätt blommor.  Om våren är sälgen humlornas livlina eftersom den ger rikligt med pollen medan resten av växtvärlden fortfarande slumrar. Andra populära humleblommor är kryddörter som isop, oregano och mynta, eller prydnadsväxter som lejongap, fingerborgsblomma och stormhatt. Viktigast är att ha blommande växter och träd under hela säsongen.

Sedan är det bara att slå sig ner och se hur många olika randiga luftbjörnar du kan få ihop. Humlekryssning är en avslappnad semestersport och ger goda skäl att inte städa trädgården så noga, utan spara några orörda hörn och högar åt hemlösa hummande drottningar.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anna Froster
Artikeln publicerades i