Låt dina gamla sedlar gå upp i rök för miljön!

Har du en gammal ogiltig peng i madrassen? I höstas gick tre olika sedlar ut och nu i juni går även hundralappen ut. Du kan antingen lösa in sedlarna själv hos Riksbanken eller låta dem göra nytta igen i vårt arbete genom att skicka dem till oss.

Det hela är mycket enkelt:

1. Leta runt i skrymslen och vrår efter gamla utgångna sedlar. Nu senast under 2016 gick 20-lappen, 50-lappen och tusingen ut. Sommaren 2017 är det fem-hundringen och hundringens tur.
  2. Plocka fram ett vanligt kuvert och skriv:
    Naturskyddsföreningen
    Att: Selma

3. Sätt på frimärke och lägg på lådan

Vi samlar ihop de gamla sedlarna som kommer in och löser in hos Riksbanken, något som så klart även du kan göra men det kostar 100 kr att lösa in och har du ett mindre belopp är det kanske inte värt det. Naturskyddsföreningen får sedan in giltiga pengar på vårt 90-konto där de gör nytta i vårt miljöarbete. Det fina i kråksången är sedan att de gamla sedlarna strimlas och bränns för att bli fjärrvärme.

OBS! På grund av stöldrisken tar vi endast emot redan utgångna sedlar och vi kan i dagsläget inte ta emot mynt. Däremot får du hemskt gärna låta dina mynt göra nytta genom att sätta in dem på vårt 90-konto 90 19 09-2 och du kan enkelt se vart du sätter in mynten via tjänsten Myntkartan.se

Här finns information om du själv vill lösa in gamla sedlar hos Riksbanken.

Ogiltiga sedlar efter 30 juni 2016

Ogiltiga sedlar efter 30 juni 2017

Hjälp oss hitta gamla sedlar!

Har du hittat gamla ogiltiga sedlar du tänker skicka in eller kanske bara vill påminna dina vänner om att lyfta på soffkuddarna?