6 sätt att slippa bottenmåla

Sverige är ett av världens mest fritidsbåtstäta länder. Var åttonde svensk äger en båt. Men det är inte bara vi människor som gillar båtar - många alger och djur sätter sig gärna på båtens undersida. Med påväxt på båtbotten går båten långsammare och drar mer bränsle.

Ungefär häften av alla båtägare håller skrovet rent genom att varje år måla sin båtbotten med giftig färg. Men de giftiga ämnena sprids även i vattnet och påverkar djur och växter långt bort från båten. Målning, hantering och borttagning av giftfärger är också ett hälsoproblem för båtägare. Därför är det bra om så många som möjligt använder alternativa giftfria metoder istället. Förutom att det är bra för miljön är det i många fall både billigare och lättare.

Vill du veta hur man gör – kolla in den här filmen och sprid gärna till andra som äger en båt:

Kom ihåg – mängden påväxt på båtskrov skiljer sig åt mellan sötvatten, östkust och västkust. Välj en metod som passar just din båt och det område där du har båten.

1. Unna din ögonsten en tvätt

Ge din båt en borst- eller högtryckstvätt. På några minuter har du en finfin båt utan både djur och alger. Och du behöver inte lyfta ett finger.

Faktum är att det bara tar ca 15 minuter att borsttvätta en båt som är 20-25 fot.

Så funkar det: I borsttvätten dras båten över roterande borstar. Högtryckstvätt erbjuds på vissa båtklubbar, varv och marinor. Då lyfts båten med kran eller dras upp på slip.

Pris: Från cirka 500 kronor per tvätt. Normalt behövs 2–3 tvättar per år i Östersjön. På västkusten behövs mer regelbundna tvättar.

I borsttvätt för dig som: har segelbåt eller motorbåt som är max 42 fot, 4 meter bred och går 2 meter djupt. I kran eller slip för dig som: har en båt som lätt kan lyftas.

> Här hittar du båttvättar nära dig

2. Gå loss med borsten

Nu har du chansen! Få utlopp för aggressioner, gratis motion och gör dig kvitt beväxning på ett kick. Ta då ett dopp med borsten eller lej ut jobbet till ungdomarna i hamnen. Drar du upp båten på stranden så kommer du åt lättare.

Så funkar det: Håll koll på när påväxten etablerar sig på båten. Bor du på östkusten - ta hjälp av Havstulpanvarningen, för att veta när detta sker i just ditt område.

Pris: Till priset av en borste eller upp till din förhandlingsförmåga.

För dig som: har en lätthanterbar båt och starka armar.

3. Skaka om tulpanens värld

Ingen vill bo i ett jordbävningsområde. Inte ens havstulpaner. En ultraljudssändare ser till att din båt aldrig blir ett attraktivt bostadsalternativ.

Så funkar det: Ultraljudsvågor sänds ut längs skrovet och gör att djur inte vill sätta sig fast. Trimplan och drev kan du behöva stödtvätta.

Pris: 6 000–15 000 kronor beroende på leverantör och storlek på båt.

För dig som: har en båt i plast, aluminium eller stål på mellan 20 och 65 fot.

4. Alla uppskattar inte frisk luft

Med båten ovanför vattenytan kommer du snart undra om havstulpaner och alger verkligen existerar.

Så funkar det: Dra upp båten på land eller en trailer när du inte använder den. Önskar du ett riktigt high tech-alternativ? Satsa på en båtlift.

Pris: Gratis med handkraft, från några tusenlappar med trailer och från cirka 30 000 kronor med båtlift.

För dig som: har en mindre motor- eller segelbåt fungerar trailer. Båtlift lämpar sig bäst för motorbåtar upp till 60 fot och 20 ton.

5. Lägg ut en skrovduk – här växer ingenting

Med en skrovduk försvinner påväxt från båtbotten. Och definitivt havstulpaner.

Så funkar det: Kör upp båten på duken vid din bryggplats. Olika dukar fungerar på olika sätt, vissa gnuggar bort påväxten, medan andra sluter tätt runt båtskrovet och skapar en mörk och syrefattig miljö där varken djur eller alger trivs. På hösten tar du upp duken och spolar den ren.

Pris: 5 000–10 000 kronor.

För dig som har: en motorbåt med maxlängd 32 fot.

6. Byt salt mot sött – havstulpaner dör i sötvatten

Har du båten i sötvatten eller kan du köra in den i sötvatten? Perfekt! De allra flesta alger och djur, inklusive havstulpaner, kan inte leva där.

Så funkar det: Kör in båten i sötvatten när påväxten börjar sätta sig fast i ditt område. Ligg kvar ett par dagar.

Pris: 0 kronor.

För dig som har: vilken båt som helst.

Visste du att:

• I Östersjön sätter sig havstulpanlarverna på skrovet 2–3 gånger per år, oftast i mitten/slutet av juli och i augusti/september.
  • Från början är havstulpanlarver mjuka och lätta att ta bort. Efter några veckor bildas ett hårt kalkskal som blir svårare att få bort ju längre tid det får sitta kvar.
  • Havstulpanerna dör efter cirka fyra dagar i luften.
  • Alger som trivs på båtar behöver solljus. Därför växer de nära ytan, där du lätt kommer åt dem.
  • På västkusten sätter sig många olika alg- och djurarter fast på båten under hela säsongen.
  • I sjöar finns inga havstulpaner. Inte heller i Östersjön norr om Umeå.

Tips!

Ta hjälp av ”Havstulpanvarningen”, det är en kostnadsfri sms-tjänst som talar om när havstulpanerna kommer till ditt vatten. När de just har satt sig är de lätta att skrubba bort. Dra upp båten, ta ett dopp med borsten, lej ut jobbet till ungdomarna i hamnen… Eller lyft och högtryckstvätta!

Sms:a ”havstulpan start” till 711 20 om du vill anmäla dig.

Äntligen! Nu slipper du bottenmåla. Spar pengar, slipp besväret, rädda naturen och bli av med havstulpanerna och algerna. Så här gör du:

Läs mer i broschyren 6 sätt att slippa bottenmåla

Ladda ner affischer för Ren båtbotten utan gift

Tillsammans med Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna driver Naturskyddsföreningen projektet "Ren båtbotten utan gift" som är finansierat av Havs och Vattenmyndigheten. Projektet har också en rad samarbetspartners med det gemensamma målet att minska användandet av giftiga bottenfärger och istället få folk att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.

Bli medlem – rädda havens liv

Älskar du också havets våg? Gör som 224 000 andra miljökämpar. Bli medlem för 24 kr/mån.