Kom igen Sverige – nu klår vi dansken!

Dansken köper dubbelt så mycket ekologisk mat som svenskarna. Dubbelt! Det är ju pinsamt för oss svenskar. Faktum är att de är bäst i världen på att köpa ekologiskt.

Det är imponerande. Men lite pinsamt för oss svenskar. Ekologiskt ger oss renare mat, gladare djur och friskare natur. Och det vill vi ju också vara bra på!

Nu vill vi att svenskarna tar upp ekokampen mot danskarna. Om vi fördubblar vår konsumtion av ekologiskt blir VI bäst i världen!

Var med i utmaningen - köp dubbelt så mycket ekologiskt som du brukar. Kanske blir det bara ett extra paket ekomjölk. Eller så byter du också ut bananerna, kaffet, vindruvorna, potatisen och köttet till eko, eftersom de är bland de viktigaste varorna att byta. Är du redan 100 % ekonörd? Fortsätt med det. Tillsammans gör vi världen grönare!

Vilka är de danska hemligheterna?

Vilka ÄR egentligen hemligheterna bakom den danska ekosuccén och det svenska fiaskot? Varför äter danskarna dubbelt så mycket ekologisk som svenskarna? Vi har inte svaren ännu, men historien kan avslöja några ledtrådar. Läs mer här!

Vi försökte dessutom räta ut frågetecknen på Berns i Stockholm, måndagen den 14/10 2012, tillsammans med Organic Denmarks Per Kølster, journalisten Alexandra Pascalidou, kocken Paul Svensson, vår miljöexpert Gun Rudqvist, COOP:s Louise König och Moderaternas Åsa Coenraads. Det blev en fantastisk debatt! Se gärna vad vi kom fram till på Skafferites hemsida.

Var med i ekokampen

Utmana Danmark - köp dubbelt så mycket eko som du brukar!