Ekologiskt räddar liv

Allt fler bönder i Afrika, Asien och Sydamerika vill skippa gifterna. Nu gäller det att vi stödjer dem genom att köpa mer ekologiskt.

På sextiotalet övergick miljontals bönder till helt nya jordbruksmetoder. Det kallades den gröna revolutionen och tanken var att lyfta människor ur fattigdom, vilket delvis också skedde. Många bönder ställde om till ett kemikalieintensivt jordbruk och exporten av till exempel banan, kaffe och djurfoder ökade.

Men bönder både skadades och dog av de starka gifterna. Miljöförstörelsen var massiv, och är än idag.

Idag vill många bönder i Afrika, Asien och Latinamerika gå över till ett ekologiskt lantbruk. Nu gäller det att vi stödjer dem genom att köpa det överskott som de vill exportera, så att fler barn kan gå i skola och fler familjer kan få bättre sjukvård.

Här är tre sätt som du kan stödja dem på.

1. Låt kaffet vara ekologiskt

Vi svenskar dricker näst mest kaffe i världen, bara finnarna klår oss i kaffeligan. Vårt kaffe kommer framför allt från Brasilien, där man fortfarande använder extremt giftiga bekämpningsmedel som varit förbjudna i Sverige sedan länge. Ett av dem är parakvat som kan orsaka nagelavfall, hudskador, näsblod och svårigheter att andas. Den som av misstag får i sig en minimal dos kan dö. I Brasilien är skador av bekämpningsmedel ett av landets största folkhälsoproblem.

På ekologiska kaffeodlingar tillåts inte sådana bekämpningsmedel utan man får använda mikroorganismer, mineraler som svavel, såpor, oljor och växtbaserade extrakter.

2. Välj ekologiska bananer, ananas och mango

På plantager med bananer, ananas och annan tropisk frukt används liknande gifter som på kaffeodlingarna. Många bönder och arbetare kan inte läsa och vet inte hur man hanterar gifterna. Heltäckande skyddskläder är svåra att använda i den tropiska hettan. Olyckor händer ofta.

Daglig kontakt med de giftimpregnerade plastpåsarna runt bananerna i odlingarna kan orsaka nervskador. Kemikalierester finns också i arbetarnas bostäder, till och med i madrasserna de sover på. Gifterna sprider sig också till andra byggnader i närheten av plantagerna, som barnens skolor.

3. Satsa på ekologiskt kött och mjölk

Så, nu vet vi alltså att kaffebönor och tropisk frukt besprutas så hårt att människor och miljö skadas. Men vad har kött och mjölk med saken att göra? Jo, djur på o-ekologiska gårdar i västvärlden äter soja. Soja som odlats i Sydamerika med samma sorters gifter du just läst om.

I Europa importerar vi flera miljoner ton hårdbesprutad soja, varje år. Inte till sojalatte och vegokorv. Utan för att det ska bli billigt foder så priserna på kött, fågel, ägg och mejeriprodukter kan pressas neråt.

När du istället väljer ekologiskt, så får du mat från djur som framförallt mumsar på mat från den egna gården. Vissa ekologiska djur kan få ett tillskott av soja, men då är den odlad i Italien utan gifter.

Dina kronor gör stor skillnad i världen

När du väljer eko bidrar du alltså till att arbetare och bönder i låginkomstländer slipper riskera sina liv. Familjer som lever nära odlingarna behöver inte utsättas för gifterna som sprutas i närheten av deras hem. Fler fiskar, fåglar, djur och insekter får leva, och fortsätta spela sin viktiga roll i de ekosystem som bär upp hela vår planet. Klart värt några kronor extra, eller hur?

Och medan du drar ditt strå till stacken, så trycker vi på både politikerna och matbranschen. Vi vill att Sverige satsar mer på det ekologiska, precis som vårt grannland Danmark. Vi vill också att Sverige slutar importera mat som framställts på sätt som vi aldrig skulle acceptera på våra egna gårdar.