Sverige längtar efter en tågboom!

Vi älskar tåg! Alltså till 100%. Därför blir vi fruktansvärt less på alla försenade tåg och dyra biljettpriser. Hallå politiker, det här är Sverige år 2016! Det är NU vi behöver tågen mer än någonsin.

En majoritet av Sveriges befolkning är oroliga för ett framtida klimatkaos. Vi är MÅNGA som hellre tar tåget än flyget. Ändå hamnar tågen i skymundan, medan det gullas med flyget och bilen när staten gör satsningar på infrastruktur.

Tåget och flyget mellan Göteborg och Stockholm tar ungefär lika kort tid. Men tåget är extremt mycket mer klimatsmart än flyget. Ändå är det ofta billigare att flyga, än att rulla fram på räls. Hur går den ekvationen ihop?

Det måste vara smidigt, prisvärt och säkert att åka tåg. För alla. Hela året. Tågen ska fungera även när det snöar eller löv faller ned på spåren. Och det är inte bara storstadssträckorna som ska vara härliga att åka. Nattåget till Umeå och fjällresan till Jämtland ska vara minst lika trevliga.

Naturskyddsföreningen vill klimatmaxa Sverige. I dag finns inget land som visar att rejäla klimatåtgärder kan gå hand i hand med hög välfärd. Inget land som andra nationer kan snegla på och härma. Sverige kan bli det landet! Vi har pengarna, kunskapen och folkets vilja. Och tåget är en av de viktigaste pusselbitarna som kan ta oss dit.

Vi vill ha en tågboom i Sverige – nu!

- Dela kakan modernt och rättvist. I Sveriges nationella plan för transportsystemet 2014-2025 satsades nästan dubbelt så mycket på underhåll av bilvägar, jämfört med järnvägsunderhållet. Varför inte ge en större del av kakan till järnvägen, som är hållbart i framtiden och som är tillgängligt för alla?

- Ta hand om den räls som vi lagt ut. Alla vet att man måste ta hand om sina saker. Den som har en bil måste se till att den inte rostar och byta ut trasiga delar. Samma sak gäller för tåg och räls – Sverige måste bättre vårda det vi redan har! Naturskyddsföreningen vill lägga 10 miljarder per år till underhåll av järnvägen. Det skulle göra att vi slipper förseningar, trasiga tåg och dåliga kontaktledningar som hela tiden trillar ned.

- Bygg ut järnvägen. För att öka järnvägens kapacitet för kort- och långväga persontrafik samt för godstransporter måste järnvägsnätet också byggas ut. Järnvägen behöver minst 20 miljarder kronor per år till nya investeringar.

- Gör det billigare att åka tåg än att flyga. Det är pinsamt att flyget ofta är billigare än tåget. Staten måste hjälpa till så att vi resenärer kan resa klokt. Sänk banavgifterna och kravet på att SJ ska gå med vinst och. låt flyget betala för sina utsläppskostnader.

- Bevara nattågen. Långa tågresor tar tid. När solen faller är det därför toppen att kunna sova ombord på tågen för att under morgonen stiga av vid resans destination. Om nattågen försvinner skulle resenärer istället bli hänvisade till flyget. För att fler ska välja nattågen som färdmedel behöver tågvagnarna vara moderna och bekväma.

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 224 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.