3 tips: Så undviker du att bidra till skövlingen av Amazonas

Amazonas skövlas och bränns på grund av globala konsumtionsmönster. Vi ger dig tre konkreta tips på hur du undviker att bidra till avskogning av regnskog!

Tips 1: Undvik brasilianskt kött

Amazonas skövlas och bränns för att göra plats för betesmarker för boskap och odling av soja. Brasilien exporterar mycket nötkött och soja som används till djurfoder till andra länder. År 2016 kom till exempel 40 procent av EU:s totala import av nötkött från Brasilien – hela 141 000 ton!

Hur mycket som säljs på den svenska marknaden är svårt att veta. Men det råder inget tvivel om att brasilianskt kött finns i svenska butiker.

Här är några saker kan du göra för att slippa bidra till skövlingen av regnskog i Amazonas:

• Undvik brasilianskt kött.
  • Ät gärna mer vegetariskt, så minskar du din påverkan på miljö och klimat.
  • Vill du bidra till svensk livsmedelsproduktion så välj gärna produkter av havre- eller ärtproteiner – det innebär att råvaran kan odlas här!
  • Om du vill äta kött, välj svenskt naturbeteskött, vilt eller kött från ekologiskt uppfödda djur.

Tips 2: Undvik tropiskt trä

En orsak till avskogningen av Amazonas är den internationella handeln med tropiskt trä. När konsumenter köper tropiska träslag, ökar viljan att skövla skogen. Därför tycker vi att det är bäst att undvika att köpa tropiskt trä.

Exempel på tropiska träslag som kommer från regnskogen och som dyker upp i produkter här hemma är mahogny, cumaro, bangkirai, iroko och zebrawood. På grund av träets hårda egenskaper benämns flera av de tropiska träslagen också som “hardwood”.

I Sverige kan du till exempel hitta tropiskt trä i soffbord, skärbrädor och trädgårdsmöbler. Och i bygghandeln kan det gömma sig i laminatskivor, trall, golv, dörrar, lister och panel.

Så här undviker du att bidra till skövling av regnskog:

• Ta hand om de prylar du redan har, i stället för att köpa nya.
  • Köp begagnade grejer i stället för nytillverkade.
  • Om du ändå vill köpa nytt: Välj bort trä från regnskogen och produkter som saknar FSC-märkning. (Naturskyddsföreningen är kritiska till hur FSC i Sverige fungerar, men FSC är trots det idag den certifiering som ställer högst miljökrav.)

Tips 3: Påverka din bank

Visste du att svenska sparpengar har koppling till skövlingen av Amazonas? Swedbank har valt att investera miljarder i amerikanska Blackstone som driver på exploateringen av Amazonas. Även SEB har investeringar i Blackstone. Det visar ett avslöjande av Fair Finance Guide. Fair Finance Guide är ett internationellt initiativ som granskar hur hållbart banker investerar och lånar ut pengar. Naturskyddsföreningen är en av organisationerna bakom initiativet.

Under 2020 sålde Nordea sina andelar i köttproducenten JBS vilket motsvarade ett värde på 40 miljoner euro. JBS har en lång historia av korruption och kopplingar till avskogning i Amazonas. Nordea var också en av cirka 30 investerare (även SEB, Handelsbanken, AP-fonderna 2 och 4) som i juni 2020 genom påtryckningar mot den brasilianska regeringen tvingade fram ett 120 dagar långt eldningsförbud i Amazonas. Tyvärr var det inte till stor hjälp då samma regering monterat ner de funktioner som skulle se till att förbudet följdes. Vad som däremot är unikt är att investerare agerar så direkt!

På Fair Finance Guide webbplats kan du se hur stor hänsyn din bank tar till klimat och mänskliga rättigheter – och genom deras verktyg mejla din bank direkt.

Varför skydda Amazonas?

Amazonas yta motsvarar hälften av världens regnskogar. Regnskogen binder koldioxid, är helt unik och är enormt rik på djur och växtarter – hela tio procent av världens arter finns där. Värt att skydda, eller hur?

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 9