8 tips för att bli fräsch på riktigt

Det finns massvis med olika märkningar och symboler där ute i hyllorna med schampo, hudkrämer och deo. Hur ska man tänka för att få med sig grejer som är schyssta både mot hälsan och naturen? Här är våra bästa tips:

Barn som tvättar håret med miljömärkt schampo

Foto:

Ulrica Zwenger

Hjälp oss få bort giftiga ämnen från vår vardag!

1. Spana efter märkningar

Miljömärkningarna gör jobbet åt dig. De kollar att produkterna uppfyller tuffa krav på hälsa och miljö, innan de godkänns. Om Bra Miljöval eller Svanen finns på din flaska är det ett tryggt val.

2. Köp miljömärkt till ungarna

Barn är extra känsliga. Välj miljömärkt till små och stora barn, och gärna om du är gravid, så slipper du läskiga ämnen.

3. Gör eget

Deo, body scrub och torrschampo kan man enkelt göra själv av grejer som finns hemma i köket. Blir schysst för både hälsan och miljön.

>Här är våra bästa recept!

4. Se upp med tunna löften

Ibland finns löv, söta djur och gröna märken på deodoranten, tvålen eller hudkrämsförpackningen som knappt står för någonting. Tyvärr betyder ordet ekologiskt inte att hela produkten är ekologisk, som det är för mat. Ibland är bara en ingrediens av ekologiskt ursprung. Och att något kallas "naturligt" är inte alls en garant för att det också är bra.

>Här är de bästa märkningarna!

5. Prova parfymfritt

Vi har vant oss vid att det mesta doftar. Men många doftämnen är allergiframkallande. Du tänker kanske ”Jag är inte allergisk så jag behöver inte tänka på det”. Tyvärr är det inte så. Rätt som det är kan du plötsligt börja reagera på ett ämne, ofta en doft. När du väljer miljömärkt är parfymen extra granskad och barnprodukter är parfymfria.

>Här finns de miljömärkta varorna

6. Ung eller gravid? Behåll din hårfärg!

Experterna avråder från att färga håret om man är gravid eller under 16 år. Ofta är färgpigmenten starkt allergiframkallande. Blekta slingor är lite bättre men undvik att få blekmedel på huden. Ett tips är att gå till Grön Salongcertifierade frisörer som undviker värstingämnena.

7. Stör inte hormonerna

Är det inte konstigt att ämnen som påverkar våra hormonsystem får finnas i allt från tvål till hårspray? Särskilt när vi vet att många processer i våra kroppar styrs av hormonerna, allt från matsmältningen till reproduktionen och hjärnans utveckling. Miljömärkningarna har hårda krav på sådana läskiga ämnen, så köp miljömärkt.

>Allt du behöver veta om hormonstörande ämnen

8. Rensa badrumsskåpet

Badrumsprodukter har bäst före-datum precis som mat. På förpackningen finns en bild av en burk och hur länge produkten håller när den är öppnad. Till exempel kan solkräm sluta fungera som den ska efter bäst före-datumet är passerat. Produkter kan också orsaka kontaktallergier när ämnena börjar oxidera.

Nagellack, hårfärg, sprayburkar och parfym ska sorteras som farligt avfall. Fiskarna och vattnet tackar och bockar!

Hjälp oss skärpa till lagen!

Vi pushar politiker och skapar opinion för en giftfri vardag. Var med för 24 kr /mån