Naturskyddsföreningen i Almedalen 2018

Vi är på plats i Almedalen för att lyfta miljöfrågorna inför höstens val. Det är dags att välja naturen.

Världen står inför existentiella utmaningar när arter försvinner i allt snabbare takt och planeten blir varmare och varmare. Naturskyddsföreningen är på plats i Almedalen för att bidra till att miljöfrågorna får den plats de förtjänar i den politiska debatten. I Sverige är det snart val och vi vill sätta press på politikerna att välja naturen.

Under veckan lyfter vi frågor kring klimatskadliga subventioner, biologisk mångfald, hållbar konsumtion, eko och mycket annat. Vi diskuterar också resultatet från våra granskningar av partiernas miljöpolitik och ställer partierna mot väggen. På vår scen samlas ledande politiker, miljörörelsen, forskare, inspiratörer och representanter från näringslivet. Alla kan bidra – nu väljer vi naturen! #väljnaturen

Veckans program

Samtliga programpunkter på Naturskyddsföreningens scen hittar du här. Ingen föranmälan krävs. Vi finns på Donners Plats 3. Det är bara är komma förbi, välkommen!

Programmet med utökade beskrivningar tillsammans med seminarium där Naturskyddsföreningen deltar utanför vår egen scen hittar du i den officiella kalendern för Almedalen.

Anmäl dig till nyhetsbrevet

Vill du ta del av höjdpunkter, intressant läsning och få koll på vilka frågor som diskuteras? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för Almedalen här!

Följ oss via sociala medier

Vi kommer att använda #väljnaturen för allt vi postar från Almedalen.

Ta del av debatten via Twitter. Har du inget twitterkonto? Inga problem, innehållet på twitter är öppet för alla med tillgång till internet att följa. Kolla in #väljnaturen.

Under veckan livesänder vi seminarium och debatter, kommenterar sakfrågor som diskuteras på vår scen och bjuder in till utvalda event. Missa inte det!

Livesändningar:

Måndag 2/7
8:00 – 9:30  Vad vill partierna i miljöpolitiken?

10:00-10:50 Sverige som föregångsland i miljödebatten

11:10-11:25  Topp tre i miljöpolitiken – hur ska partierna omvandla sina löften till konkret politik? Christer Nylander (L) i heta stolen.

Tisdag 3/7
08:00 – 08:45  Livepodd: Nu väljer vi naturen – Vilka är de viktigaste miljöpolitiska frågorna inför och bortom valet?

14:30 – 14:45
Topp tre i miljöpolitiken – hur ska partierna omvandla sina löften till konkret politik? Jonas Sjöstedt (V) i heta stolen.

14:55 – 15:10
Topp tre i miljöpolitiken – hur ska partierna omvandla sina löften till konkret politik? Gustav Fridolin (MP) i heta stolen

Onsdag 4/7
13:00 – 13:45  Hur ska Sverige möta målet kring hållbar konsumtion i Agenda 2030?

Torsdag 5/7
11:00 – 11:40  Individ eller politik – vem tar ansvar för mänsklighetens största överlevnadsfrågor?

Följ arbetet i bilder och stories via Naturskyddsföreningens Instagramkonto.

Bli medlem – välj naturen

Nu är det hög tid för våra politiker att prioritera miljöfrågorna. Bli medlem och stöd vårt arbete. Det är dags att välja naturen!