Äntligen! Reseavdraget har blivit rättvisare och bättre för miljön.

Reseavdraget har länge varit en av Sveriges största klimatskadliga subventioner där staten går miste om närmare sex miljarder kronor i skatteintäkter varje år. Nu har riksdagen beslutat om en förbättring av reseavdraget. Det har vi på Naturskyddsföreningen kämpat för i 30 år.

Avdraget ledde till orättvisa, fusk och föroreningar. Reseavdraget har funnits i mer än 100 år och skapades för att gynna människor på landsbygden, men har mest använts av manliga höginkomsttagare i storstäderna.

Avdraget är en specialregel i lagstiftningen och finns bara i hälften av de rika så kallade OECD- länderna. Avdraget har till 90 procent gått till bilresor trots att endast 60 procent av arbetsresorna sker med bil. Det nya avdraget kommer att behandla alla färdmedel lika och därmed bidra till minskade utsläpp av växthusgaser och skadliga partiklar när mer miljöanpassade färdmedel välkomnas i systemet. Dessutom beräknas överflyttning till den mer trafiksäkra kollektivtrafiken leda till 6 färre döda och 700 färre skadade i trafikolyckor varje år.

Uppmuntrar i högre grad till kollektivåkande

Det nya reseavdraget kommer att gälla alla oavsett vilket färdmedel som används för att ta sig till jobbet. Gamla reseavdraget har till stor del gynnat bilåkande i storstäderna men det nya systemet gäller oavsett färdmedel vid arbetsresor, vilket uppmuntrar fler som kan att åka med kollektivtrafiken i stället för att åka bil. Det särskilda storstadsavdraget för trängselskatt tas också bort eftersom det bidragit till ökad trängsel och köer.

Nu kommer avdraget baseras på avståndet mellan jobbet och bostaden. Det går utmärkt att fortsätta att åka bil, men nu kommer också den som kan och vill göra mer hållbara val att behandlas lika. Tidigare blev kollektivtrafikanter i praktiken ofta utan avdrag.

Beslutet innebär också mer generösa avdrag på landsbygden än i storstäderna. Det kommer att krävas kortare avstånd på landsbygden för att kunna få reseavdrag i jämförelse med städerna. Detta för att jämna ut regionala skillnader i tillgänglighet till arbetsplatsen.

Större ekonomisk rättvisa

Riksdagens beslut ligger helt i linje med Naturskyddsföreningens förslag och innebär att avdraget ska omvandlas till en skattereduktion så att det blir likvärdigt för både hög- och låginkomsttagare. Förslaget ger miljövinster, är mer rättvist utformat och motverkar det omfattande fusk som präglar dagens system.

Det blir mer rättvist eftersom avdraget kommer att vara lika mycket värt oavsett vilken inkomst du har. Förut kunde det vara så att den som tjänade exempelvis 70 000 i månaden och drog av för 25 000 i resekostnader per år fick mycket större avdrag än den som tjänade mycket mindre och drog av samma summa. Det har med marginalskatten att göra.

Det nya systemet minskar fusket eftersom det blir mycket lättare för Skatteverket att kontrollera.

Men nu räcker det, inga ökade subventioner tack!

Trafik innebär alltid en miljöbelastning, och den nya skattesubventionen för arbetsresor är givetvis fortfarande en trafiksubvention. Därför vill vi inte se några förslag om högre avståndsgräns eller ökade subventioner i framtiden.

Ställ dig bakom ett fossilförbud!

Fossilförbud 2030

Klimatkrisen förhandlar inte. Med ett fossilförbud kan Sverige minska de nationella koldioxidutsläppen med 75 procent.
Jag skriver under!
Gillas av 3