Företagssamarbeten: Bokmässan

Under 2022 samarbetar Naturskyddsföreningen med Bokmässan kopplat till kampanjen Hope Signs. Ett av årets teman på Bokmässan är klimatkrisen och målet är att visa hur ord kan användas för att kämpa för ett hållbart klimat.

I kampanjen Hope Signs bjuder Bokmässan in framstående författare att skapa sin egen demonstrationsskylt för klimatet. Författarna vill med sina texter uppmärksamma klimatkrisen och det akuta läge vi befinner oss i, tolkat i form av en dikt, krönika, essä eller rubrik.

Originalskyltarna ställs ut på Bokmässan och kan ses på kampanjsidan. Inför Bokmässan kommer vissa av skyltarna synas i en pop-up butik i Göteborg. Där kommer det också finnas möjlighet för besökare att delta i workshops och författa sina egna skyltar.

”Det skrivna ordet har en unik förmåga att väcka uppmärksamhet, belysa ett problem, och faktiskt åstadkomma förändring.”

Syftet med samarbetet är att uppmärksamma klimatkrisen i en ny form och även generera stöd till Naturskyddsföreningens internationella arbete. Genom ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, Bokmässan och Tradera publicerar Bokmässan skyltarna på Traderas digitala marknadsplats för att auktioneras ut till förmån för Naturskyddsföreningens internationella arbete. För den som inte har möjlighet att buda hem en skylt, går det att stödja kampanjen genom en gåva.

Om bokmässan

Bokmässan är Nordens största kulturevenemang. Mässan startade 1985 och hade då 5 000 besökare. Sedan dess har den vuxit betydligt och mottar nu årligen runt 80 000 besök under fyra dagar i september. Mässan är ett spännande evenemang för såväl en branschpublik som för allmänheten. Drygt 40% av besökarna är branschbesökare och de två största grupperna bland dessa är lärare och bibliotekarier.

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!