Företagssamarbeten: Runåbergs Fröer

Runåbergs Fröer samarbetar med Naturskyddsföreningen och har tagit fram ekologiska fröpåsar till Operation: Rädda bina.

Var tredje tugga vi äter är beroende av pollinatörer. Genom att så fröer som är ekologiskt framtagna och anpassade för svensk natur gynnas vilda bin och andra pollinatörer. Just matbrist är ett allt större problem för vilda bin i kombination med skadliga bekämpningsmedel och brist på boplatser.

Tillsammans med Runåbergs Fröer, som säljer ekologiska fröer för vårt nordiska klimat, tog Naturskyddsföreningen fram en fröpåse skräddarsydd för Ikea och samarbetet kring Operation: Rädda bina. Fröpåsen som innehöll fröer av gula solrosor delades ut på alla Ikea varuhus under helgen för biologiska mångfaldens dag och har förhoppningsvis förgyllt tusentals trädgårdar runt om i Sverige.

Om Runåbergs Fröer

Runåbergs Fröer säljer utvalda och väl testade ekologiska fröer för vårt nordiska klimat. Sedan 1982 har vi arbetat för att hitta de fröer som fungerar bäst här hos oss i norr, både nya spännande sorter såväl som gamla kulturarvssorter. Vi är övertygade om att ekologisk odling i olika former är en förutsättning för jordens överlevnad. En odling med uppriktig vördnad för det levande, utan användning av lättlösligt konstgödsel och kemiska bekämpnings- och tillväxtmedel. Vi gör vad vi kan för att hitta fröproducenter, kunder och odlare runt om i Skandinavien med samma inställning.

Linnéa Grahn, Projektledare företagssamarbeten
E-post: linnea.grahn@naturskyddsforeningen.se

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!